Roberto Vodanović Čopor
9. decembar 2010.
Roberto Vodanović Čopor je
Veliki Mon novoodmetničke porodice. Zakleti maštar koji nikako ne odustaje od
opsesivnog „Sna o velikom bijegu”, večiti dečak koji se u fatumskom „Sjećanju na snove” odvažno otiskuje na „Beskrajno čudnovato putovanje”, ne bi li utekao od „Imitacije života” i pri svakom povratku s takvog
putovanja, bez imalo kalkulacije, isporučio razbarušenu, emotivno nedestilisanu
„Gomilu slika”. Nesmireni lutalac sa „Staklenim očima klauna”. Svaki je naziv
Čoporovog albuma nepogrešivo autoreferencijalan. I svaka je njegova pesma bolno
ispovedan testament o stalnom sudaranju jedne orijaške kosmičke egzistencije s
posve svakidašnjom zemaljskom biografijom. Na tom teškom raskoraku i ličnoj
devizi „proklet sam ako pristanem, mrtav ako odustanem”, Čopor je izgradio celu
svoju martirsku poetiku.
Roberta Vodanovića dirljivo je
lako voleti. Detinje neposredna, srčana ljudska gromada, iskreni prijatelj na
koga se može osloniti, pouzdani životni partner jednoj Barbari, brižan i
pažljiv roditelj jednoj Sunčani i jednoj Iskri.
Međutim, Robertovog dvojnika
Čopora ne može i ne treba svako da voli. Njegova idiosinkratična, teško
probavljiva interpretacija opore, neušminkane stvarnosti sigurno će odbiti
širok puk, a privući samo odabrane duše. Oni koji nekako uspeju da podese svoja
čula na frekvenciju ovog začudnog pesnika s polunaštimanom gitarom, zavoleće ga
i kao autora za ceo život. I biće štedro nagrađeni za tu ljubav svaki put kada
ponovo stupe u njegov izvođački vatreni krug. Osećaće se privilegovanim kao da
prisustvuju kakvom tajnom magijskom obredu koji ima da pročisti čoveka.
Čopor se dosledno drži te antičke, euripidovske
paradigme u svojoj koncertnoj strategiji ‒ svaki je njegov nastup drevni ritual
sagrešenja, pokajanja i krajnje katarze. Svaki se put pred gledaocima i slušaocima
odmotava napeta psihološka drama, a na sceni je uvek samo jedan jedini čovek
koji igra sve uloge u toj tragediji. U njemu je i hybris pojedinca i
pripadajuća presuda društva i deus ex machina – ako spasa uopšte ima. Otuda
dolazi jedan od sjajnih, novoskovanih oksimorona koji se iz pesnikove
autocitatne knjige može kao fraza ukoreniti u jezik i svakodnevni govor: „Sam
kao Čopor”. Ovoga osebujnog samotnika treba obavezno videti in vivo. Samim
slušanjem reprodukovanog glasa dosta se gubi na doživljaju i iskustvu.
Roberto Vodanović je kao ljudsko
biće potpuno jedinstven. Kao umetnička struktura, Čopor nije tako neponovljiv.
Naprotiv, on je fenomen koji se u stvaralaštvu neprestano javlja i događa, ali
svaki put u izmenjenoj formi, u drugom vremenu i na drugom mestu. Čopor se tako
već nebrojeno puta inkarnirao kao starogrčki dramatičar, crni romantičar,
francuski simbolista, onirični nadrealista, američki bitnik, ulični pesnik ili
ruski bard. To će reći da je ovaj kantautor iz Zadra originalan u izvornom značenju reči – veran je i podoban svojim
korenima i pretečama u kreativnoj istoriji stvaralačke prakse.
Ma kako bio sklon osamljivanju,
Čopor je u samoj srži izrazito saboran umetnik, onoliko koliko Roberto
Vodanović u civilnom životu drži do neokaljanih porodičnih vrednosti. Jedinstvo
suprotnosti odlika je i zalog svih velikih autora. Zato njegov posvećeni
angažman u Novim Odmetnicima, unikatnoj familiji kantautora, bendova, sanjara i
svakovrsnih čudaka, nije slučajan. Pogotovu ako se ima u vidu da su svi
stvaraoci ove plemenite folk-bluz loze pronašli svoje sakralno skrovište u
okrilju nezavisne izdavačke kuće Brlog Records. Za dragoceni katalog tog
malenog hrvatskog izdavača svojom vizijom i ljudskim i umetničkim
kredibilitetom garantuje upravo Roberto Vodanović. U nekoliko poslednjih godina,
malo plemstvo regionalnog kantautorskog izraza objavilo je svoje pesme i albume
pod strehom njegovog izdavaštva.
Naposletku, Čopor je verovatno
jedan od najdarovitijih tekstopisaca u hrvatskom rokenrolu. Sposoban je da
prospe čitave slapove teških, jetkih ili toplih rečenica, a pri tom bez ijedne
reči za bacanje, što je pesnička veština koja ga ponešto približava Bobu Dilanu
i Lenardu Koenu. Ilustrativan je i naglašeno evokativan. Jednako je dobar kada
nepomirljivo žigoše kolektivnu društvenu mimikriju i hipokriziju i onda kada
nadahnuto govori o ljubavi, a to uvek prema jednoj posebnoj ženi čije je ime, nimalo slučajno,
na koži svetskog pesništva tetovirao Žak Prever. Poput čuvenog Pesnika Pariza, i ovaj Pesnik Zadra jeste čistokrvni
anarhista, bundžija i nepopravljivi sanjar, beskompromisni kritičar društva, pobijač
lažnih obećanja koja nude političari, klerikalci, ratnohuškači i ostali s
kojima je i Prever imao posla.
Dabome, o Čoporu se malo toga
zna jer se ovaj odmetnik od sadašnjeg vremena odavno opredelio da korača krajnjim
marginama javne pažnje.
Čini se da će tako i ostati.
Starog maga u Čoporu privlači
jedino život onih zvezda koje su oku još nedostupne. One koje mogu da se opaze,
možda su se već ugasile i nude nam tek posmrtni sjaj.
- Autor: Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар