Milan Korać
1. februar 2011.
Pretakanje ličnih boljki u iskustvo pesme nalazi se u srcu svakog bluza. Pretakanje ličnih boljki u traku svetlosti nalazi se u srcu svakog umetničkog čina. Pretakanje ličnih boljki u komadić slobode nalazi se u srcu svakog odmetničkog čina. Između bluza, umetnosti i odmetništva Milan Korać pronašao je svoju pesmu, svoju svetlost i svoju slobodu. Sve od istog bola. Sasvim ličnog.
Milan Korać je posebno tankoćutan mladić. Registar njegove pesničke
leksike i lirska slikovnost koja ume u čoveku da pobudi osećanje
simultane prijatnosti i blage nelagode, prizivaju njegovog imenjaka koji
je za svog zemaljskog života bio poznat i kao Dečak iz vode, onaj s
belegom pod levom miškom. Plemenito buntovništvo Milana Koraća i njegova
urbana rezignacija jednako su prožeti melanholijom kosmičkog porekla. I
njegova je tuga iskonska, reljefna, bezmalo avangardistički primitivna.
Ona je dirljivo pamćenje izgubljenog, potrošenog vremena u kojem je
samo miris vetra u nozdrvama određivao izbor puta.
Milan Korać je jedan od onih vidilaca koji umeju zoru da opaze
neposredno, kao nagu svetlost sa istoka. Onaj koji uvek širom otvara oči
u isti mah kada nebo otvori svoja usta. To je njegov prvi, arhajski
identitet. Ljubopitivi dečak i samosvojni romantik koji je pažljivo
kalibrirao svoja čula za damare ćudljive prirode, budni pisar koji u
telo pesme akribično urezuje svoje unutrašnje senzacije na stihijske
mene u svemiru. Njegov drugi identitet pripada već očvrsnulom lutaocu s
prašinarskom rezignacijom pod šeširom i zamašnom drumskom kilometražom u
čizmama. Taj je lutalac postao imun gotovo na sve u životu, ali ne želi
da se liši ljubavi žene. Treći je identitet deo one vanvremene svesti
koja se ravnodušno preliva preko međe životnog horizonta i udobno
obitava u odajama smrti. Sva tri identiteta prožimaju se u njegovoj
pesmi. Dečak, čovek i starac u jednom.
U njegovom lirskom prostoru neprestano se vrzmaju i promiču jedan
prastari vrag i arhetipske ptice s kojima pesnik ima simbiotičan odnos.
Mogu da se jave u njegovim stihovima kao ambivalentni vesnici s ponešto
očekivanim zavežljajem znamenja, opomene i tamnog nagoveštaja. Mogu da
se jave i u manje očekivanom vidu kao neobični saveznici i učesnici u
pesnikovom šamanskom preobražaju. Njegove ruke tada se preoblikuju u
ptice i jedna od njegovih pesama zadobija sugestivan naslov antologijske
vrednosti.
Milan Korać je iskreni baštinik bluza, zatočnik i vernik modre
osećajnosti koji je spreman da primordijalnu crnačku poetiku transponuje
sa što manje gubitaka u transferu i da je upodobi modelu sopstvene
zavičajne ravničarske tuge. Otuda on ume da zapeva sasvim familijarno i
ciganski raskopčano, s dubokom naklonošću prema karakterističnim
instrumentima vojvođanskog folklora, begešu i tamburi. Razume se,
stvaranje bluza na maternjem jeziku ne može biti zadatak za svakoga. U
tom je poslu Korać dragovoljno šegrtovao kod jednog samozatajnog pisca
koji je majstorski ovladao veštinom stihovanja u bluz formatu. To je
odlika onih koji znaju da uče i koji znaju šta mogu da domaše. Posebnost
i čistoljudski šarm Milana Koraća svakako se ogledaju i u spremnosti da
se posluša govor nečijeg dubokog iskustva. On je sebe brižljivo
vaspitao tako da sve što učini, stvori i ostavi za sobom bude ispunjeno
dobrim tradicionalnim duhom.
Nije zato čudno to što se ovaj daroviti mladić godinama vozi
isključivo jednim šinobusom i što uvek odvažno bira bluz ili njegove
stilske derivate.
To jeste manir budućih majstora.
- Autor: Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар