Olovni ples
9. avgust 2011.
Olovni ples
je najbolji hrvatski bend. Taj aksiom ne važi zato što su oni u svemu
ili bilo čemu bolji od drugih bendova. Muzička umetnost nije takmičarska
disciplina, bluz je to još manje, a dodeljeni superlativ ovde je
namerno lišen uhodane jezičke logike i hijerarhijske vrednosti i težine.
Olovni ples je najbolji hrvatski bend zato što suvereno baštini najbolje od hrvatske poezije. Blagodareći Olovnom plesu,
Šenoa, Matoš, Šimić, Ujević, Sudeta i Tadijanović danas žive svoje
vaskrsnute živote unutar pažljivo biranog i vešto kalemljenog folk-bluz
idioma. Toliko je savremena, provokativna i autentična njihova
drugorođena poetska egzistencija da je izvesno kako bi neko od ovih
lirskih klasika i sam posegnuo za gitarom i bluzom – samo da je nešto
kasnije u linearnom vremenu mogao da se odmeće i ište svoju ljubav ili
svetu smrt.
Po doživljaju njihovih antologijskih stihova u čitanju Olovnog plesa,
nije teško zamisliti Ujevića, Matoša ili Šimića u praktikovanju
rokenrola. Naročito ako se pojedini stereotipi tog stvaralačkog žanra i
globalnog supkulturnog mita daju lako prepoznati u njihovim
biografijama. Makar zbog Šimićevih dvadeset sedam godina života,
Matoševog ljutog otpora palanačkom duhu ili Tinovog upornog odricanja od
konvencionalnog građanskog žitija.
Olovni ples čine četiri dobra prijatelja iz Dugog Sela. Na
njihovoj strani su zajednička kilometraža i musketarski kodeks. Na sceni
svi dišu kao jedan i vice versa. Razume se, taj kavalirski
moto javlja se u punoj snazi samo ako su različite ličnosti u
besprekornoj izvođačkoj sinergiji.
Ovom četvercu taj varijetet bez
ostatka ide u prilog.
Basista je očekivano povučen i dobrovoljno
skrajnut, jedan od onih majstora kontrole ritma kojem pažnje ne treba, a
koji bez napora gospodari svojim instrumentom. Bubnjar je osvedočeni elan vital,
kreativni motor, kičma benda i autorski džoker koji ume od samog sebe
da otkine izuzetnu pesmu. Besprekorna ritmička simbioza ove dvojice
popločava zvučnu stazu po kojoj dva harizmatična frontmena imaju da
umarširaju sa statusnim stihovima hrvatske moderne na usnama. Obojica
koriste gitaru i glas, a jedan od njih svira usnu harmoniku. Njihova
karakterna i izvođačka antinomičnost ključna su prednost i vrednost
dugoselskog kvarteta. Prvi je frontmen ljudska bomba od raspojasane
scenske ekspresivnosti i teške vokalne grmljavine koja se na trenutke
može meriti Rihterovom magnitudom. Drugi je miran čovek hotimično
svedene i suzdržane, ali jednako markantne prirode sa odmerenim nastupom
i glasom kojem se jednostavno mora verovati. U prvom pevaču eksplozivno
se oslobađa gromka teatarska genijalnost, u drugom bez zastoja teče
tiha interpretativna majestetičnost. Mimo komponovanih pesničkih
klasika, prvi od dvojice i sam piše svemu dostojne stihove, a onaj drugi
posvojene verse isporučuje s toliko urođene otmenosti i pouzdanja kao
da su bili skovani upravo za njega.
Srbi još nemaju svoj Olovni ples. Možda je tako zato što je u
Matošu bilo evropejstva i kozerije koliko i u Dučiću, ali u ovom
potonjem naprosto nije bilo potencijala za dobar bluz. Međutim, još ga
je kako bilo u Rakiću, Šantiću, Disu, Crnjanskom, Panduroviću i
Nastasijeviću. Mogući novi život njihove poezije i dalje je zakatančen u
kovčezima nesavitljive akademske pameti i čeka na neke odvažne pirate
poput momaka iz Dugog Sela. Nije isključeno da će upravo oni uskoro
posegnuti za blagom srpske poezije. Znali bi bolje od drugih šta s tom
relikvijom da čine.
Olovni ples je bez sumnje najbolji hrvatski bend. Dakako, Hrvatska za to još ne zna.
Najobjektivniji je pogled s drugog brega.
- Autor: Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар