Ivan Škrabe
Ivan Škrabe je enfant terrible
novoodmetničkog plemena. Buntovni Jaskanac, student filozofije i
strasni ljubitelj plemenitih konja koji je već formiranom kolektivnom
profilu ove amblematične družine pridodao dugometnu auru svoje
mladalačke nesputanosti, prostoljudskog šarma i topline, a kadikad i
ponešto od tipično revolveraške brzopletosti u postupanju i govoru.
Impulsivan, srčan i pravdoljubiv, Škrabe je izrazitu osetljivost na tuđu
patnju i nemaštinu implementirao u svoje stihove. A kako ljudi sve što
je uhu novo programski klasifikuju i upoređuju na osnovu poznatih
referentnih tačaka, njegove su pesme namah prepoznali kao protestne,
angažovane, ili socijalno-politički osvešćene. Jasno, kada je poneseno
pevao ili nonšalantno pevušio o čuvstvima prema voljenom biću, pesme su
mu bile imenovane kao – ljubavne. Takvo odvajkada patentirano tematsko
dvojstvo sasvim je u duhu žilave kantautorske tradicije od rapsodskih,
trubadurskih i minstrelskih vremena, pa sve do velikih pesnika rokenrola
i bardova na čijim se stvaralačkim vrelima Škrabe odmalena krepio. Zbog
živog dosluha s prethodnicima, nije bilo teško otkriti njegovu
specifičnu žanrovsku formulu. Folk, bluz, kantri i šansona – sve su to
elementi Škrabeovog stvaralačkog sistema koje bi on sam bez oklevanja
razglasio i pripisao sebi uz ime.
Međutim, mnogo je više zatajenog bogatstva u ovom momku nego što može
dokučiti pravolinijska misao koja sve smešta u poznate ladice sa
etiketom sadržaja. Bez obzira na jasne žanrovske odrednice, Škrabeove
pesme volšebno su zavodljive i neskriveno – osećajne, ma kako on svoju
hipertrofiranu osećajnost manifestovao. Bilo da psuje i gerilski udara
po licemerju društva, bilo da romantičarski niže ljuvene reči, bilo da
duboko proživljenim impresijama odgovara na zaziv svoje bliske
prijateljice Prirode, Škrabe je jednako neposredan i otvoren poput
iznimno senzitivnog deteta koje burno reaguje na svakovrsne impulse
okoline i svog unutrašnjeg sveta. Ali, u njemu podzemno hoće da probiju i
iskustveni uvidi zrele duše i zaveštane mudrosti velikih učitelja
Istoka, a kada se svemu dodaju šeretluk i povremena sklonost ka
marifetlucima, portret mladog odmetnika iz Jastrebarskog postaje
nesamerljivo složen i bogat u odnosu na formalne karakteristike njegovog
autorskog rada.
U maniru američkog konjičkog oficira koji usred teškog boja hrabro
grabi ka generalskoj epoleti, Škrabe je u malo vremena zavredio
reputaciju zagrebačkog koncertnog meteora. Na svojim nastupima pokazao
je zamašnu izvođačku veštinu i spontanost u komunikaciji s publikom
kakva se obično nalazi tek u prekaljenim majstorima scenskog
performansa. Takve autore prosto je neophodno doživeti na bini, kada su u
punoj interpretativnoj snazi i magijskoj moći i kada im krila nisu
svezana ograničenjima jednodimenzionalnog zvučnog posrednika. Pogotovu
zato što Škrabe uživo ume da načini efektan omaž i naklon ličnim
svetiteljima poput Ledbelija i Keša, a koncerti više nego bilo koji
snimak otkrivaju privilegovano mesto Vudija Gatrija u njegovom
rodoslovu. Uvek kada se Škrabe pred ljudima dohvati gitare, u njegovom
polju zasvetle mitologizovani likovi ovih pepelnih anđela koje on
samouvereno ubraja u svoje pretke. I svaki put nanovo se odmotava jedan
sudbinski San o bluzu u koji ovaj vispreni sanjar na sceni želi da
povede sve one koji su spremni da zagaze dublje i dalje.
Ivan Škrabe je među Nove Odmetnike hrupio kao turbulentni
mladi desperado koji ima šta da kaže i pokaže, očigledno svestan da je
zlatna budućnost hrvatske kantautorske pesme već odabrala vesnika u kome
će da se ogleda. Pod uslovom da Škrabe pristane na ulogu ogledala.
Autor: Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар