Prkos Drumski: muzika sutona
Miloš Zubac
Novosadski Prkos Drumski: muzika sutona
Novosadski sastav Prkos Drumski ove
godine obeležava deset godina postojanja. Do sada, u njegovom radu
učestvovalo je petnaestoro muzičara i stvaralo muziku onako kako to čine
Kubanci iz Vendersovog filma, a kako to slikovito opisuje osnivač benda
i naš sagovornik Miloš Zubac…
Bend Prkos Drumski nastao je 2000.
godine u Novom Sadu, kada ga je osnovao pesnik, muzičar i doktor
književnih nauka Miloš Zubac. Tokom deceniju dugog trajanja Prkosa,
mnogi muzičari, različitih godišta, oblikovali su muziku i udahnuli su
život, svirajući na raznovrsnim instrumentima, ovom veoma kvalitetnom
novosadskom sastavu.
Povodom jubileja, o Prkosu Drumskom govori nam pevač i gitarista, Miloš Zubac.
Miloš Zubac (1976) prvi je, kako kaže,
među jednakima u Prkosu Drumskom. Pored muzičkog stvaralaštva, svoju
bogatu kreativnost iskazao je i poezijom. Objavio je zbirke pesama Vilindar (2001), Poezika (2003) i Flor Y Canto (2008), kao i književnonaučnu studiju Molitve Desanke Maksimović (2008). Oženjen je Draganom i ima ćerku Milenu.
LW: Kako želite da obeležite ovaj jubilej, deset godina postojanja Prkosa Drumskog?
Miloš: Preko deset godina jeste ostalo za nama. Nastavićemo da stvaramo, to je najbolji
način da se obeleži naše trajanje. Pri tom, uskoro ćemo predstaviti
album Alhemija, koji smo snimali na mahove, u protekle tri godine. Čini se da će se pojaviti u pravo vreme…
LW: Kako je nastao Prkos Drumski? Koliko je u početku bilo članova i da li ste spontano došli na ideju da primate nove članove?
Miloš: Prkos
Drumski je isprva nastao u mojoj misli i nameri da podelim svoju
stvaralačku snagu sa srodnim dušama, da zajedno načinimo nešto dobro i
vredno. Osnivač sam družine, praktično njen prvi sanjar. To je jedino
moje prvenstvo, u svemu smo drugom svi bili i ostali jednaki. Na moj
kreativni san nadovezali su se snovi onih koji su mi se s vremenom
pridružili na istom drumu, ljudi s kojima sam svirao, pevao, nastupao,
snimao, putovao, a pre svega – drugovao. S početka nas je bilo petoro, a
potom se broj članova menjao.
Čuvali smo se od promene putem promene.
Svako je ostajao koliko može i hoće, nekoga su daljine uzele, nekoga
promena životnih prioriteta, nekoga osećaj da je namirio svoje iskustvo,
dao sve što ume i naučio sve što ima, a neko bi jednostavno otišao zato
što u životu ne prerastu sve zaljubljenosti u ljubav.
LW: Kako funkcionišete u tako velikom sastavu, organizacijski i kao kolege? Ko je najstariji, a ko najmlađi član, koji vam je prosek godina?
Miloš: Znaš kako mi, u stvari, radimo? Kao oni kubanski starci iz Vendersovog filma. Slušamo jedni druge, prepuštamo se trenutku i nemamo tvrdih aranžmanskih pravila. Niko tu nije suvišan, a nema nas malo. Danas je Prkos Drumski ponešto nalik onom sastavu koji je pratio Dilana na turneji Kotrljajuća grmljavina, o kojoj je pisao Šepard. Oko svakoga od nas možeš da formiraš novi bend. To je sinergija jakih ličnosti. Međutim, svi su svesni da služe celini i da zarad kolektiva često moraš odoleti sopstvenom demonu. Neko to shvati u trenu, a nekome treba vremena. Nisam od onih koji govore ljudima šta i kako da sviraju. Ne zanima me ta vrsta naručene predvidljivosti. Kada je o starosti i mladosti reč, moja Dragana i ja smo najstariji. Milovan Đuđić Džimi je najmlađi, ali je on mlad po izvodu iz knjige rođenih, a ne po pristupu i ponašanju. U svakoj Džimijevoj godini dve su moje. Prosek godina u bendu je negde na pola puta.
LW: Kako funkcionišete u tako velikom sastavu, organizacijski i kao kolege? Ko je najstariji, a ko najmlađi član, koji vam je prosek godina?
Miloš: Znaš kako mi, u stvari, radimo? Kao oni kubanski starci iz Vendersovog filma. Slušamo jedni druge, prepuštamo se trenutku i nemamo tvrdih aranžmanskih pravila. Niko tu nije suvišan, a nema nas malo. Danas je Prkos Drumski ponešto nalik onom sastavu koji je pratio Dilana na turneji Kotrljajuća grmljavina, o kojoj je pisao Šepard. Oko svakoga od nas možeš da formiraš novi bend. To je sinergija jakih ličnosti. Međutim, svi su svesni da služe celini i da zarad kolektiva često moraš odoleti sopstvenom demonu. Neko to shvati u trenu, a nekome treba vremena. Nisam od onih koji govore ljudima šta i kako da sviraju. Ne zanima me ta vrsta naručene predvidljivosti. Kada je o starosti i mladosti reč, moja Dragana i ja smo najstariji. Milovan Đuđić Džimi je najmlađi, ali je on mlad po izvodu iz knjige rođenih, a ne po pristupu i ponašanju. U svakoj Džimijevoj godini dve su moje. Prosek godina u bendu je negde na pola puta.
LW: Mnogi
od vas sviraju više od jednog instrumenta. Da li ste formalno muzički
obrazovani i da li je ljubav prema muzici i stvaranju to što vas
povezuje?
Miloš: Ivan
Seničić svira jednako dobro gitaru i klavir, a nekada je svirao čelo.
Miloš Drobnjaković svira mnoge instrumente, Uroša Pajića privlače
žičani, duvački i udarački instrumenti, Džimi svira bukvalno sve što ima
žice, osim klavira. Sanja Marković je umela da svira na svakom
instrumentu kojeg se dotakne, s neobičnom lakoćom.
Nismo svi imali formalno muzičko
obrazovanje. Tijana Sekulić i Staša Kostić najdalje su odmakle. Prva je
profesorka klavira, druga će za koju godinu predavati violinu. U našoj
družini sreli su se akademski obrazovani muzičari sa onima koji su bili
samouki, a koje je vodila samo nepresušna pasija. Ljubav prema muzici,
tačnije stvaralaštvu, jeste obavezna spona, ali bilo je uvek i one
opšteljudske, uzajamne privlačnosti i iskrenog prijateljstva. Nije pesma
sve što nas spaja.
LW: Vaša muzika je autorska, ko je zadužen za komponovanje, a ko za tekst?
Miloš: Krasi
nas autorska raznolikost. Nekoliko kantautora radilo je ili radi u
Prkosu Drumskom, a skoro svi članovi benda umeju da komponuju. Nikada
nisam uživao samo u svom stihu, samo u svom glasu, ali jesam u
prožimanju različitih autorskih glasova, muških i ženskih. Tekstove smo
pisali sami ili smo posvajali reči dobrih pesnika. Na albumima je
gospodarila ženska energija, a na koncertima muška.
LW: Kako bi opisao vašu muziku nekome ko je još uvek nije čuo?
Miloš: Ako
bi trebalo da opišem nekome našu muziku, našao bih se u nevolji. Svakim
objašnjavanjem svoje umetnosti oduzimaš joj malo budućnosti. No, recimo
da je muzika na našim albumima kao muzika sutona. Suton je pukotina
između svetova. Možda mi zato toliko znači jedna minijatura s tim
naslovom, čarobnih minut i po, na albumu Jesenje lišće.
Uživo smo posve drugačiji. Album kao što je Vreme ispred nas nemaš
gde da izvedeš. Možda u nekoj crkvici, ali sigurno ne u zadimljenom
pabu, gde se uglavnom zateknemo. Zato na koncertima sviramo sirovije,
grublje. Bude svega, raspojasamo se… ja više larmam, a manje pevam, bude
huke i buke. Drugačije ne može. Da nismo s vremenom podigli tu fasadu,
koju pokazujemo samo na koncertima, verovatno danas ne bismo ni
nastupali uživo. Publiku nije mnogo zanimala delikatnost, nežnost i
krhkost koju smo imali. Nisu ljudi znali šta će s tim…
LW:
Do sada ste izdali nekoliko singlova i dva digitalna albuma dostupna za
besplatno preuzimanje. Da li možemo da očekujemo i CD? Kada su vam
sledeći nastupi i da li imate u planu da svirate i u drugim gradovima u
Srbiji?
Miloš: Bilo
je tih digitalnih albuma i u CD formatu, ali smo ih brzo razdelili
prijateljima. Uskoro će se pojaviti novi studijski album, u izdanju
Kreativnog centra Vigvam. Alhemija. Posle celih godina
samozatajnosti, u Novom Sadu sviramo češće nego obično, praktično svakih
mesec dana, ali i to će proći. Ne znam hoćemo li svirati u drugim
gradovima. Moraju zvezde da se zavere, pa da se to desi. Može biti, a ne
mora. Ako bih mogao da biram, iskreno, najviše bih voleo da još jednom
zasviramo preko granice, u Kotezima, u dalmatinskom gradu Vrgorcu, kod
našeg voljenog druga Ivice Stankovića. Tamo smo se uvek osećali kao kod
kuće. Postoje duboki razlozi za tu moju želju i nema nastupa kojem bih
se više radovao.
by
Tijana Janković
on
26/06/2012
http://www.lookerweekly.com/interview/milos-zubac/
Prkos Drumski na Fejsbuku.
Коментари
Постави коментар