Hope's beautiful daughters
Miloš Zubac
Ako Nada, kako veli Sveti Avgustin, doista ima dve prelepe
kćeri, i ako se one zovu Bes i Hrabrost, Katarina Juvančič u sebi objedinjuje
sva tri imena i svojstva.
Ona nije slučajno odabrala misao hiponskog mudraca za
moto svog novog albuma.
Ako je Bes odgovor na poredak stvari, a Hrabrost garant
da taj poredak neće ostati nepromenjen, slovenačka kantautorka, u svom
muzičkom delovanju i beskompromisnom društvenom aktivizmu, od ova dva elementa neumorno
oblikuje i preporađa Nadu u jedan svet za koji se vredi boriti.
Svet koji danas
svi delimo, u kojem postoje nebrojene naprsline, oboljenja i disfunkcije, a
koje sve zajedno – nisu taj svet sam po sebi.
Sa svetom je zapravo sve u redu.
S ljudima nije.
A svet je nekada bio mlad kao što je i čovek bio mlad. Na
mladost sveta i zoru ljudskih bića, sećaju nas folklorne pripovesti kolektiva
koji se razdelio u rukavce različitih naroda sa svojim samosvojnim kulturama i
zasebnim uspomenama na arhajsko doba. Toplina mita očuvala se do našeg vremena kao
nepotrošivi depozit kolektivnog pamćenja u kojem postoje šifre za svaki
civilizacijski trenutak, pa tako i naš.
Antropolog po obrazovanju, muzički stvaralac po pasiji,
posrednik između svetova po senzitivnosti i darovima koji se ne daju objašnjavati,
Katarina Juvančič posegnula je za pomenutim šiframa u mitsku baštinu škotske
kulture. Njena nesvakidašnja veza sa ovom zemljom ne ogleda se samo u probranim
bajkama škotskih ostrva i arhipelaga – Šetlanda, Orknija i Hebrida, koje je kao
narativne celine uvrstila na svoj muzički album. Dubok afinitet za
gelsko-škotske prostore vidi se i u aranžmanima pesama, u izboru studijskih
saradnika, u načinu na koji je koristila svoj topao, prepoznatljiv glas, kao i
u opredeljenju za jedan škotski tradicional koji je dvojezički
reinterpretirala u nadahnutom dijalogu s Karin Polvart, afirmisanom škotskom
kantautorkom.
Na koncu, spona između stare ostrvske zemlje i slovenačke
umetnice počiva na brojnim koncertima koje je ona, uz svog dugogodišnjeg saborca
i saputnika Dejana Lapanju, do danas održala u Škotskoj.
Album Hope’s
beautiful daughters tematski se prirodno nadovezuje na njihov prvenac Selivke.
I ovde je svaka pesma pažljivo
izgrađen omaž ženskoj snazi i hrabrosti da se učini nešto što se od žene ne
očekuje ili joj se u društvu strogo brani. Ovde junakinje ulaze u nove
pesme pravo iz mitskog arhetipa, iz pomenutih škotskih bajki, ili iz inuitskih
legendi, gde magija primitivnog doživljaja sveta još duboko diše, gde žene trče
s vukovima u divljini, dok pojedine heroine dolaze iz vremena kojem
smo tek videli leđa, ako uopšte jesmo. Tako se u jednoj pesmi srećemo sa Irenom
Sendlerovom koja je spasla dve i po hiljade mališana iz varšavskog geta, u
drugoj s Fridom Kalo, u trećoj s Rozom Luksemburg.
Hope’s beautiful
daughters slavi izvornu kreativnost, mudrost, velikodušnost, dubokouvidnost
i snažnu instinktivnu prirodu žene. Iako jeste jedan od temeljnih motiva, žena
kao žrtva nije jedini Katarinin saznajni interes – da jeste, ne bi njena
pripovedačka, lirska i muzička umetnost bila toliko široka, sveobuhvatna i
živa. Selivke su se možda više
bavile potlačenošću, cenzurom i samocenzurom ženske suštine. Nove pesme,
međutim, već nude i nove izlaze. Tačnije, novo se ovde pronalazi u starom.
Otuda Katarina na albumu ostavlja cela tri naslova za muške naratore koji na
gelsko-škotskom jeziku pripovedaju tri drevne bajke, uz primereno svedenu,
ambijentalnu muzičku pratnju slovenačke družine Salamandra Salamandra.
Junakinje ovih priča pre su odlučne stvarateljke svetova, koje svesno
prekoračuju granice, ili su osobe koje prirodnu dobrotu svog bića neće izdati
ni u najtežim okolnostima, nego što su bilo kakve žrtve.
Birajući da trećinu
albuma nesebično odvoji za aktiviranje šifri iz starih škotskih predanja, da
nemali prostor na svom autorskom izdanju prepusti muškim glasovima koji nam u
tri narativa daju bezvremene primere ženske dovitljivosti, hrabrosti, poštenja
i snage, Katarina Juvančič igra svoju medijumsku ulogu i sasvim mirno sklanja se
u stranu, ostavljajući mesto za izvorni pragovor tradicije. Čak se i ekstatični
Dejan Lapanja dobrovoljno povlači u ulogu ritam gitariste, zvučnog konstruktora
i aranžera, birajući da tek u par navrata individualno zagrmi punom snagom
svoje gitare.
Tolika sposobnost da se svesno odoli samom sebi i da se inače
bujna stvaralačka i izvođačka potreba slovenačkog tandema stavi u službu prenosa starog
znanja iz mitske građe, sasvim je retka i vredna je iskrenog naklona.
I mada Hope’s beautiful daughters gledaju
često u prošlost, one ne odvraćaju pogled od današnjice – jedna od reminiscenci
na društveno svakodnevlje jesu zvučni fragmenti nedavnih građanskih protesta u
Ljubljani.
Međutim, u jezgru svega što Katarina Juvančič radi, ostaje vanvremenska
predstava žene kao životvorne sile.
Kako je jedno od ključnih pitanja koja se čuju na ovom
albumu – what can a poor woman do – na istom
mestu daje se nedvosmislena adresa na kojoj se odgovor može pronaći.
U arhetipima sveta koji je nekada bio mlad.
Onde je žena upravo onakva kakvom je slovenačka umetnica vidi.
Onde ona nije mučenica. Snažna je, neustrašiva, znatiželjna i plodna. Životna. Kreativna.
Slobodna.
Pritom, krivca za sapetost ženske snage Katarina ne traži i
ne imenuje u bahatoj dominaciji muškog elementa. Traži uzroke i lek u ženi
samoj, u unutrašnjem nesporazumu, tek potom u nesporazumu sa okolinom, ne bi li
se u ravnopravnom i skladnom delovanju oba kosmička principa, muškog i ženskog,
uspostavio ekvilibrijum sveta.
Katarina Juvančič ne daje svoje odgovore agresivno i mnoge
pobornice savremenog feminizma mogle bi se u tome ugledati na nju.
Nežni cvrkut ptica kojim se završava album Hope’s beautiful daughters, kazuje nam da
su ritam i muzika prirode najbolji učitelj ravnoteže i ujedno, da su male selice
s prethodnog izdanja ovde pronašle svoj dom.
Коментари
Постави коментар