Šinobusi: Nismo nikud ni krenuli

U duhu Rilkeovog nepotrošivog stiha da živimo u krugovima koji se šire, Šinobusi su objavili šesti studijski album, opisujući pun krug na početnoj tački ili polaznoj stanici kako bi ovde bilo jednako primereno reći – njihovom prvencu iz 2005. godine s naslovom Nekad jurimo kroz polja, a nekad stojimo u stanicama. Sedamnaest nimalo jednostavnih godina poznije, ovaj za naše prilike neobično istrajan, autentičan i marljiv sastav vraća se na sopstveni autorski izvor albumom koji s navedenom prvom pločom komunicira autorefleksivno i autoironično već samim imenom – Nismo nikud ni krenuli. Naslov ima snagu dobrodušno-oporog komentara u odnosu na sopstvene mladalačke snove, ali funkcioniše besprekorno i kao metafora kolektivnog suočavanja s porazom u dogledu društvenog entuzijazma, umnoženih želja i zajedničkih nadanja na burnoj istorijskoj razmeđi minulog i sadašnjeg stoleća u Srbiji. Rečju, ne samo što nigde do danas nismo stigli, nego će biti da nikud nismo ni krenuli – otrežnjujuće će zazvoniti slušaocima na temelju arhetipski temeljnih bluz-rok rifova kojima Šinobusi čine i formalni omaž sopstvenim stilskim počecima. Njihov novi album jeste pravovremen, energičan povratak vrednostima koje su ih krasile u mladanju, u godinama kada su još zajedno sanjali daleke delte ogromnih reka i nepregledna pamučna polja i transponovali te snove u ravničarski panonski milje, pre nego što su se nadahnuti živim istraživačkim duhom odmetali u složenije žanrove u kojima bi – kao svaki putnik hodočasnik – tražili i pronalazili sami sebe. Međutim, prvi razvojni oblici njihove pesme, njihove inicijalne autorske muzike, čekali su ih na istom onom mestu s kojeg su otputovali u sve potonje koncertne, studijske i životne avanture, mestu njihovog prvog izdanja, njihovoj prvoj stanici na šinama.

S tim u vezi, upečatljivo i duboko simbolično bilo je koncertno predstavljanje novog albuma, pre koju kišnu noć, u novosadskom klubu London. Nije to bila konvencionalna jednosatna promocija, niti se bend držao obavezujućih marketinških pravila. Akcenat jeste bio na novim pesmama, ali samo u prvih pola sata koncerta i nešto pri kraju – da se odgovori na želju publike koja je kasnije stigla u zadimljeni klupski prostor. Promotivni koncert Šinobusa trajao je preko dva časa, a uslovi su bili tradicionalno-klupski, toliko izoštreni da su na maloj bini bili samo basista i bubnjar, Predrag Dmitrović i Đorđe Bubnjević, dok su gitaristi Nenad Patković i Milan Korać sve vreme stajali doslovno u publici, oči u oči s ljubiteljima njihove muzike. Stefan Stefanović Gile, peti čovek Šinobusa, onaj sa usnom harmonikom, počeo je koncert na bini, ali je često silazio među ljude, tamo gde mu je – kao pravovernom novosadskom uličnom sviraču – najprirodnije da bude. Album Nismo nikud ni krenuli predstavljen je tako u duhu povratka sopstvenim izvorima, prisnim koncertom koji je sastav, odavno spreman da nastupa na daleko većim scenama, održao u neposrednom kontaktu s publikom. U sasvim realnom dodiru. I ta spremnost da se iskustvo objave novog albuma na ovakav način uživo podeli s ljudima, kao što se hleb deli rukama i svakome dopadne po jedan komad, ta neusiljenost i skromnost ovog kompetentnog, zrelog, odvažnog i autorski izrazito bogatog sastava koji nikada nije pao u vlast rokenrol šablonizacije a umeo je ono najbolje iz rokenrola da artikuliše u svom izrazu – to je sve govorilo o pobedi duha zajednice, koji Šinobusi dosledno zazivaju i neguju svojim primerom.

Da se sada kaže kako je ovo jedan izuzetan bend koji sve radi kako treba ali u pogrešno vreme – bilo bi već opšte mesto. Oni vreme možda nisu mogli da biraju ali i te kako mogu da biraju šta će s vremenom koje im je dato. Album Nismo nikud ni krenuli – izveden u sprezi iskustva, osećajnosti i inteligencije, s refrenima koji lako ostaju u uhu, sa univerzalnim životnim porukama i poukama koje svako može da razume – bio bi apsolutni klasik žanra da žanr kao takav objektivno postoji u Srbiji. Možda je zato u njihovoj odluci da stvaralački i koncertno nastave da traju bez ikakvih stimulansa muzičke industrije, ugovornih obaveza i očekivanja publike, bez uočljive koristi, učitan pun smisao njihovog trijumfa. Šinobusi decenijama sviraju zato što ih ljubav jednako vodi, zato što ona jednako diše i zato što prosto moraju to da čine, bez obzira na okolnosti. Ma i da nisu nikud ni krenuli, oni su zaista daleko, daleko stigli.

U Novom Sadu, 13. aprila 2022.  

Album Nismo nikud ni krenuli objavila je izdavačka kuća Croatia Records 2022.


 

Коментари

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

НАДСТРЕШНИЦА

БОГАТ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ УПОЗНАО СМРТ

ЦРВЕНИ ДЛАНОВИ