DA LI JE LEPOTA DOVOLJNA (Miloš Zubac: Život van Zaveta)
Postoje obećanja koja dajemo u životu, sporazumi u koje ulazimo, principi humanosti za koje barem znamo da treba da ih poštujemo. Kako ovo doba narcisoidnosti i samoljublja napreduje, tako se etika po kojoj smo živeli vekovima dovodi u pitanje i demontira. Ovih dana, vidi se, mnogi ljudi slede liniju manjeg otpora radije nego da se suočavaju sa očiglednim teškoćama. Ljudi bi radije jednostavno uživali u zamračenom životu, nego da se suoče sa zlom. Ovo je doba želje za slavom i površnosti, ali je i doba lažova i manipulatora. Uvek je bilo ljudi koji propovedaju etiku, a ne žive po njoj. Hipokrizija je drevna reč.
Srpski pesnik i kantautor MILOŠ ZUBAC u svom najnovijem izdanju Život van Zaveta * * * * istražuje unutrašnje, ponekad neizgovorene ugovore
koje imamo u našim životima i to kako oni utiču na našu duhovnost i čovečanstvo
u celini. Ovde postoje dubine i celi slojevi značenja. Što dalje tražite, više
ćete otkriti. Likovi u Zubčevim pesmama su lični i javni, istorijski i
savremeni. U Jefimiji, on lepu ženu
iz njegovog života upoređuje sa ikonom srednjovekovne srpske monahinje i
pesnikinje. U pesmi Aleksandra Ninković
Tašić, nežno odaje počast prijateljici koja je svoj život posvetila prikupljanju arhive o delima
pronalazača rođenog u Srbiji, Mihajla Pupina.
U Preporučenoj mati, odrazu tuge za majkom, Zubcu pomaže kada mu algoritam društvenih mreža na njegovom mobilnom telefonu predloži pesmu Mati, pokojnog srpskog kantautora Đorđa
Balaševića. Čak se i Josip Broz Tito i njegov rival iz Drugog svetskog rata za
vođstvo u bivšoj Jugoslaviji, Dragoljub Mihailović, pojavljuju u pesmi Putem za Rudo, koja u metafori
ekscentričnog niza graničnih prelaza komentariše podeljenost srpskog naroda,
između Srbije i Bosne, koje je potrebno preći kako bi se došlo
do grada.
Muzika u ovom duboko poetskom ispitivanju čovečanstva ima svoje korene u keltskom folku i amerikani. Fino je melodična i nenaglašena, s nežno tretiranom akustičnom gitarom i jednako nežnim tonovima klavirskih dirki, u pratnji povremenih, minimalnih orkestracija i fraza na električnoj gitari. Pre nego muzičkoj virtuoznosti, pažnja je poklonjena kvalitetu stihova i lepoti reči. Možda su kantri ukusi u pesmi Levica i desnica izvan muzičkog konteksta celine, ali pesma o političkom sazrevanju i odrastanju unosi svojevrsnu međuprostornost u postupak.
Ovo je objektivan album. Ako
postavlja pitanje, pita se: šta je s ljubavlju? Šta da radimo s ljubavlju u
našim srcima i ‒ ako je žrtvujemo, ako prekršimo obećanja koja dajemo ‒
šta će nam to učiniti? Album sadrži pesme u kojima su sugerisani odgovori, ali,
kao terapeut, Zubac podstiče slušaoce da sami izvuku zaključke i donesu
sopstvene odluke o tome kako da žive. Da bi prizvao slušaoca u ovaj proces, on
stvara što je moguće više lepote u rečima i muzici. Da li je lepota dovoljna?
Ne znam.
U završnoj pesmi Pogrešan heroj nalazi se upozorenje.
Zubac razmišlja o tome da ponekad, kada se osvrnemo na heroje našeg detinjstva,
oni ne deluju tako herojski, gledano našim odraslim očima. Peva: „Jučerašnje
istine često budu današnje zablude…” i dodaje: „…I pazi da ne postaneš nečijem
detinjstvu pogrešan heroj i sam…”
Kada dete poraste i prozre ono
čemu ste ga naučili, nema povratka.
Kao što svi znamo iz brojnih
bioskopskih i možda gorkih životnih iskustava, nastavak je retko kada dobar kao
original.
Eddie Cooney, Contintental Drift, RnR Magazine, Volume 2, Issue 101,
September/October 2023.


Коментари
Постави коментар