DIVLJA TAMA GENERACIJSKOG PESNIKA
Mehmed Begić postao je generacijski pesnik. Bio je to verovatno i pre nego
što je južnu i središnju Hercegovinu zamenio južnom i srednjom Amerikom, pre
nego što je svoj geografski zavičaj morao da napusti zarad duhovnog, ali neretko
se desi da prisustvo jednog istinskog umetnika postaje drugima vidljivo tek
kada ga, samo naoko paradoksalno, definiše njegovo fizičko odsustvo. Begić je
već godinama dovoljno udaljen da bi nam njegova poezija bila dovoljno bliska. Postoji
tu neki detinje jasan magnetizam, privlačnost pesnikovog pogleda s nama daleke,
egzotične strane, gravitacija iskustvenosti čoveka koji je pristao na seobe,
dobrovoljno iskorenjenog iz trpke hercegovačke zemlje s punom merom žrtvenosti
i ličnog odricanja, a sve ne bi li iznašao ličnu autentičnost i jednu novu, svesno
stečenu zavičajnost u tuđini u kojoj mu ništa obećano nije. Kadar je za to samo
onaj kome je cela planeta mogući dom, što ne znači da svojim stranstvovanjem
kao sudbinom neće aktivirati u čitaocu neprolazno bolan, uvek savremen
odisejski trenutak identifikacije. Jer onaj koji je smogao snage da se odmetne
jeste onaj kojeg prepoznajemo u sebi i sopstvenim željama da jednom i sami
odbacimo sve i napustimo ovu tešku zemlju. Mnogima se neće desiti i ne treba da
se desi. Ali onaj koji jeste izveo odlazak, ostaje nam zato uzbudljiv svedok,
daleki dragoceni prijatelj čiji se uvidi primaju s posebnom privrženošću i
pažnjom. Njegovi porazi padaju nam teško. I njegove utehe, zauzvrat, leče.
Begić je zavredio svoj generacijski overen renome na temelju sublimirajućih
i pročišćujućih snaga njegove ispovedne, samopropitivačke, tople a opore
lirike, u dogledu zajedničkog osećanja jednom mladih a danas zrelih građanski oblikovanih
identiteta koji nisu mogli da pristanu na sveukupni balkanski besmisao s
preseka dva stoleća. On je postao i ostao univerzalni glas te časne manjine
osvešćenih ljubitelja dobre kulture, poklonika vrhunske kinematografije, muzike
i književnosti, a sve u podeljenoj, jeftinom politikom, preskupim ratovima i elementarnom
ljudskom nesrećom obezdušenoj bosanskohercegovačkoj sredini. Onoj koja je uvek
imala dušu pre i više svega drugoga. I makar svoju maštu školovao u Mostaru,
početkom devedesetih, a detinje snove nešto ranije iskovao u rodnoj Čapljini,
Mehmeda Begića neprestano su vukle daljine jedne nesmirene Španije i neobjašnjive
Južne Amerike, utiskivao je svoje divljenje i saosećanje u pesničke voštanice
sa uspomenom na mučne, džinovske sudbine pesnika-revolucionara,
antifašista, simbol-ljudi koji nisu povijali vrat pred divljaštvom
nacional-šovinizma, nego su odvažno davali živu glavu i namah postajali
besmrtni za kulturu budućnosti. Begića su kao književnika umnogome formirali
plemeniti gubitnici, voljni i nevoljni heroji, mitski autsajderi. Usamljenici.
I kako je izolovanost, razdvojenost od sebe i bližnjega, u međuvremenu postala
najteža boljka današnjice, Mehmed Begić morao je tu svetsku usamljenost da
upozna sa svake strane. Da je oslovi i da je primora na razgovor. Celokupan njegov
pesnički napor jeste ogledanje sa usamljenošću u sebi i drugome.
Otuda je Divlja tama toliko nasušna književna objava prvog reda. Usamljeni
smo svi, pogotovo oni naizgled okruženi ljudima i zaneti svakodnevnim repeticijama
u podražavanju svrhovitog, opravdanog života. Begićeva Divlja tama potresno je lična
i ujedno civilizacijski opšta. On je pronašao način da se iz sopstvene samoće i prihvaćene poraženosti
javi i da dotakne našu samotnost i naša prihvaćena i poricana gubitništva. Da ih
dodirne nežno i blago. Da to učini s ljubavlju, što ne podrazumeva sentimentalnost
niti emotivnost niske rezolucije kao obavezu. I da nam dojavi da iza svih neizbrojivo
mogućih iskrzanih stvarnosti postoji dubok sveprožimajući smisao koji je on,
poput svoje univerzalne pesničke, muzičke i filmske sabraće sveta, uspeo da
nasluti i na trenutke da u njega pronikne. Više od toga ne može se tražiti
čak ni od Mehmeda Begića, a manje od toga jedan verodostojan generacijski
pesnik, koji je jasno video našu kolektivnu tužnooku budućnost, prosto nije
mogao da pruži.
Коментари
Постави коментар