Nemanja Nešić: Pogled unutra i pogled spolja
Sa druge
strane oka
nije pesnička zbirka u užem smislu a jeste zbirka stihova. Ona je i duboko
personalizovan lirski spomenar s fotografskim reminiscencijama, zamišljen kao
nadoveznica na dokumentarno-biografsku knjigu Revir – jedna priča. To je jedan kontekst u kojem valja videti
Nešićevu novu knjigu: ona je druga, lirizovana strana njegovog čarobnog stvaralačkog
zlatnika iz mladih dana, s tim što se u toj knjizi vidi mnogo više i dalje od
njegove prozne, narativne istorije s jednim od najvrednijih autorsko-klupskih
novosadskih sastava iz devedesetih godina. Drugi je kontekst prirodno određen
Nešićevim izborom muzičkog žanra kojem je dosledno poklonjen, a to je u nas
sasvim nerasprostranjena šansona. Ona koja dolazi s frankofonih i mediteranskih
izvora, a koja je neuporedivo razvijenija u obližnjoj Hrvatskoj. Kako šansona
tematski najviše duguje uspomenama, to su uspomene ono gorivo koje je hrani,
supstanca koja je oživljava, pa su lirska sećanja građa za ovu Nešićevu knjigu.
Jednim okom uvek zagledan u prošlost, Nešić to minulo, potrošeno, nenadoknadivo
vreme artikuliše u svojim tekstovima najčešće u duhu gubitka, rastanka s
voljenom, razočaranja u ideal ljubavi, ali i neprekidne reanimacije tog ideala,
što jeste jedna od stožernih tema, gotovo zakonitost u svetu šansone.
Treći kontekst u kojem treba sagledati ovu
knjigu jeste staro pitanje vrednosti i samog mesta primenjene poezije u
književnom okviru, ono pitanje koje je još Vladan Desnica, u jednoj davnoj
polemici s Marinom Franičevićem, želeo da razreši svojim zalaganjem za
primenjenu književnost kojoj bi se kao literaturi imala priznati važnost i pun
značaj, analogno s likovnim umetnostima u kojima praktična primena likovnosti
ne pobuđuje akademsko odricanje. Polemika pripada sredini prošlog veka, a ovo
stoleće donelo je akademsku promenu percepcije vrednosti tekstova namenjenih
muzici, odnosno „pevanih stihova” kako Nešić definiše lirski sadržaj svoje knjige. S jedne strane
globalno, nedavnom odlukom Nobelovog komiteta da se nagrada za književnost
dodeli planetarno najuticajnijem kantautoru današnjice, s druge strane lokalno,
postepenim otvaranjem srpskih književnih katedri za autore koji su svoje
stihove vezali za muziku i pružali im studijski i koncertni život. I sam Nešić
svestan je i to u svom predslovu knjizi ne krije ‒
da njegov izbor stihova jeste deo kontinuiteta objavljivanja autorskih
pesmarica koje potpisuju njegovi prethodnici, bilo muzičari s poezijom bilo
pesnici s muzikom. S tim u vezi, standardi vrednovanja takvog lirskog sadržaja
nisu i ne mogu biti standardi koji važe za poeziju u književnonaučnom smislu.
Otuda je važno njegove rane stihove čitati u ključu muzičkog žanra za koji su
pisani a taj žanr nije od početka bio šansona. Nešić je u svojim formativnim
godinama s Revirom najviše baštinio mladost rokenrola i njegove autorske pesme
jesu refleksi tog umnogome čednog, romantičnog vremena u kojem su Badi Holi i
Riči Valens kao komete sevnuli na muzičkom nebu sveta i bacili svoje svetlo
decenijama unapred sve do jednog šesnaestogodišnjeg dečaka u Srbiji koji je
sanjao uz njihovu muziku. Nešićeva Moja
pokisla u tom smislu i danas je nepomućeno lepa, izvorna posveta nevinosti adolescentske
ljubavi, ali i ranog rokenrola, data na srpskom jeziku.
Kako je ova zbirka sastavljena pedantno
hronološki, s potpisom godine ispod svake pesme, uočava se da je pomenuta
čednost brzo postala sudbinski osenčena svakodnevljem u kojem je Nešić stasavao
i njegovim dijagnostičkim odgovorima – pesma Istinit svet koju je napisao s dvadeset godina, u kojoj registruje
društveni haos, beznađe i nemir, reinkarnirala se više puta u njegovim poznijim
pesmama poput Zida, Mrak pesme ili Disonance. Naročito je potonja, uz pesmu Skice – a obe pripadaju Nešićevoj stvaralačkoj sadašnjici ‒ pokazala kako se osim u romantičkom miljeu gde se odavno oseća
sigurnim, Nešić vešto snalazi na klizavom tlu angažovane lirike. To je naizgled
neočekivano, a upravo je prirodno – internacionalna šansona nije beležila samo
damare unutrašnjeg čovekovog sveta, naročito one pod visokom temperaturom
osećanja, nego je bila otvorena i prema spolja, gde bi umela da koristi
kritičku optiku i socijalno angažovanu tačku gledanja u odnosu na društvo. Taj
dvostruki pogled, jedan ka sebi a drugi od sebe, karakterističan je i za
Nešićevo stvaralaštvo i primereno je naznačen u naslovu njegove knjige.
Sa druge
strane oka
jeste selekcija Nešićevih pevanih pesama, iako nije odveć stroga – izraženo je
kruženje motiva i slika, cirkulacija koja bi bila manje primetna da je autor
redukovao izbor, ali njemu je ovde namera bila manje da daje obavezno najbolje
od sebe, a više da jednostavno dâ celog sebe, kao i da
istakne svaki naslov za koji je komponovao muziku. U toj odluci očituje se
zapravo jedno od temeljnih obećanja ove knjige – prisnost i poverenje koje će
se razviti između onoga ko je čita i onoga ko ju je napisao. U ovom upoznavanju,
naročito podsticajnu ulogu imaju autobiografske pesme koje su omaž i posveta
porodičnom okrilju, poput Mornara sa Tise.
Uporedo s komponovanjem na svoje reči, Nemanja
Nešić je godinama radio sa stihovima pesnika poput Crnjanskog, Disa, Zmaja,
Cesarića i Galetina. Najsnažnije stvaralačke domete dohvatio je upravo tako što
je tim pesnicima poklanjao jedan život više – onaj muzički. Međutim, Nešić je gotovo
sasvim odoleo da u svom autorskom pisanju primeni ma šta od svega što bi s
pomenutih pesničkih izvora mogao spontano da usvoji. Njegovi stihovi za pevanje
ostali su tako upravo – njegovi. Ta asketska sposobnost da razdvoji svoje
pisanje od snažnih uticaja njemu bliskih pesnika možda je neobična, ali
dugoročno gledano – vredna iskrenog naklona. Čovek koji je prevalio četrdesetu
godinu života, koji je preko četvrt stoleća duboko uronjen u muziku, s
nebrojenim koncertima za pojasom, s nekoliko izdanja koja bi mogla jednom da
budu deo željene opšte kulture, a koga paradoksalno neprestano bije glas da je
još „mlad”, pokazao je ovom zbirkom stihova za pevanje koliko je zaista svoj,
veran sebi, i spreman takvog sebe da pruži drugima. Onaj koji čitajući ove
stihove to oseti i prepozna, znaće da se i sâm,
najednom, našao s druge strane Nešićevog oka.
Коментари
Постави коментар