Wooden Ambulance: Aritmetika sna i kraj šegrtovanja
Novoamerička urbana osećajnost, utemeljena
na mitološkim prostranstvima, arhetipskim narativima i žanrovskim komponentama
bluza, folka i garažnog rokenrola, odavno se zaprimila u srpskoj kulturnoj
geografiji i dosledno je godinama davala reflekse kao izdanke u cvetanju jedne
žilave muzičke scene, upravo originalne utoliko što doslovno sledi zaboravljenu
definiciju istinske originalnosti – a to je pozivanje na korene. Poreklo ove
scene ne pripada srpskoj odnosno slovenskoj baštini, nego se ona poji na
izvorima nadahnuća sasvim drugog kontinenta i druge folklorne građe. Otuda možemo
govoriti o amerikanizovanju jedne muzičke stvaralačke grane na stablu srpske
muzike i to grane koja je razvila bogatu krošnju i dala izrazito vredne
plodove. Međutim, dobrom srećom, taj prenos snažnih američkih uticaja na srpske
autore nije deo paketa opšte latinizacije srpske kulture i odricanja od
autohtonih vrednosti naše folklorne i muzičke tradicije, niti pripada sračunatom
društveno-političkom inženjeringu koji polako a sigurno preinačuje sve elemente
našeg nacionalnog identiteta, pa tako i kolektivnog bića. Da jeste tako, ova bi
muzika bila manje dobra, a imala bi neuporedivo više slušalaca.
Zašto pevanje na američkom engleskom –
pitanje preko kojeg kao preko krupnog debla koje se stalno iznova kotrlja prema
njima, moraju da preskaču svi koji stvaraju nenametljiv a impresivan muzički
katalog srpske amerikane. Svakako ne zato što imaju nameru da se u dalekom svetu
nametnu svojom pesmom. Bar Goran Grubišić sa svojim sastavom Wooden Ambulance
nema taj motiv. Niti ga ima Vladimir Marinović, veliko čovečije srce umnogome srodne
grupe On Tour. Dalje, ovi ljudi ne pevaju na stranom jeziku zato što ne vole
maternju melodiju i izražajne mogućnosti
jezika koji im je rođenjem dat. Biće da upravo poštuju i ljube jezik
kojim govore i da drže da na njemu ne mogu iskovati takve stihove kojima bi uravnotežili
ekspresiju jezika sa aritmetikom njihovih snova. I ne žele da se o svoj jezik
ogreše. Ne manje važno, a sasvim očigledno, američka verzija engleskog jezika
jeste bazično podešavanje njihovog umetničkog operativnog sistema. Zato uzimaju
jezik na čijim slikama su se razvijali kao stvaraoci, kao vizionari i kao sanjari.
Album Redville Grubišićeve grupe poslednji
je jedinstveni autorski prepis tog kolektivnog američkog sna u kojem obitavaju
predstavnici ovog jedinstvenog rukavca naše muzičke scene. Somotski gusto
tkanje njihovih novih pesama, zrela i opojna muzika koja postojano pulsira i
koja se valja i zamiče daleko iza horizonta uha, violina kao dominantni rezonator
liričnosti i ravničarske melanholije – već je sam muzički tepih za Grubišićeve
reči na ovom albumu naročita vrednost koja bi hipotetički samostalni život
mogla da pronađe kao sofisticirani sineastički element poput onih koje
partnerski potpisuju Nik Kejv i Voren Elis. Takva je muzika udobna, pouzdana, odmerena,
kad treba raskošna, a češće stišana matrica za Grubišićev glas koji u
dobrodošlom kontrastu zahteva od slušaoca ponešto prilagođavanja. Jer njegov
glas nije organski glas ‒ svesno je odnekle
pozajmljen, konstruisan tokom godina, kao što je uostalom i Dilanov glas u
jednom trenutku njegove mladosti bio pozajmljen, ne pripadajući zaista čoveku
koji ga je decenijama docnije koristio, već je bio patentiran na osnovu
neimenovanih hilibili modela. Grubišićev pevački manir njegov je legitiman
izbor ulaska u odabrani identitet – u kontaktu s bogato nijansiranom, ambijentalnom
muzikom sastava Wooden Ambulance, on daje drugačiji kvalitet: suvoću glasa
vapijućeg u pustinji. I u njegovoj pojavi i u tom odabranom glasu ima biblijske
supstance, nečeg pustinjačkog i starozavetnog, što diše ispod vidljivih
prerijsko-indijanskih slojeva njegove stvaralačke ličnosti. Stoga su podrazumevajuće
prisustvo i boja suptilnog ženskog glasa u grupi Wooden Ambulance tako potrebni
– kao neprestano otopljavanje i ublažavanje režećeg, vučjeg muškog glasa
išibanog severnjačkim vetrom.
Wooden Ambulance su snimili velik album,
ne samo u dogledu njihove diskografije. Širok i snažan kakva treba da bude zamišljena
mitska Amerika, sugestivan i zavodljiv, nežan i hrapav u isti mah, Redville je
svetkovina jednog plemenitog sanjarskog duha i raskošan čin vere u ispravnost umetničkog
i životnog puta na kojem nema lakih izbora, niti ima druge nagrade do samog stvaranja
potencijalno velikih dela u maloj zemlji, kao svojevrsne privilegije koja gotovo
po pravilu ne isplaćuje materijalne dividende. Pogled unazad na album koji je
prethodio ovom – a reč je o saradnji s nekonvencionalnim subotičkim folk i bluz
veteranom Robertom Tilijem – dodaće još malo mitsko-biblijskih tonova na
evoluciju grupe Wooden Ambulance i na onu vrednost koju su autorski i
interpretativno domašili na albumu Redville.
Čini se da je Goran Grubišić u kreativnom trenju s Tilijem, kao
zainteresovani učenik u kontaktu s naoko neobaveznim mentorom, kao mladi pustinjski
rokenrol prorok u susretu s vremešnim pretečom, razvio do kraja svoju ličnu
stvaralačku supstancu i dovršio period šegrtovanja u kovačnici muzičkih
relikvija. Sve što mu je ostalo nadalje bilo je da pođe i sam putem majstora. Na
tom novom odmetanju, Redville je bio prva adresa.
Коментари
Постави коментар