Stray Dogg: Četvrta zemlja
Valjalo bi sada poći od Kraja, kako je, posve uobičajeno,
naslovljen konac novog albuma grupe Stray Dogg. Ono što ovde nije nimalo
uobičajeno jeste jezik na kojem je pesma otpevana, Strajnićev maternji. Nije mu
prvi put, zabeležena je jedna posveta Divljanu, ali jeste ekskluzivno u četiri
izdanja njegovog sastava. Sam čin pevanja na srpskom višestruko je značajan
imajući u vidu nebrojeno puta umnožen komentar koji zacelo prati svakoga ko se
u nas stvaralački izražava na engleskom jeziku – a to je problematizovanje
izbora tog jezika kao medijuma. Strajnić je stoički i posve neuznemireno
podnosio taj teret, odgovarajući na najbolji način – vrhunskim pevanjem na
jeziku za koji se opredelio njegov unutrašnji Glas, ali nije zatvarao vrata lirskom iskazu na
jeziku koji mu je rođenjem dat. Njegova neusiljena, dirljivodetinja oproštajna
pesma za kraj, poput akustične žalopojke, poput transponovane uspavanke s
Delte, može se osetiti pre kao ispunjavanje njegove neposredne davnašnje želje
da zapeva i na srpskom, nego što ga treba čitati kao kakav putokaz ka
budućnosti beogradskog sastava.
Look at the Moon dolazi posle
albuma začudne zrelosti, dovršenosti i zaokruženosti, Come Along Wind. Nakon
takvih dela, nije moguće a nije ni potrebno započinjati delo jednakih
proporcija. Po dinamici ritmova u prirodi, po zakonu neprestanog menjanja,
naredni korak najčešće podrazumeva destrukturisanje postignutog formata, svesno
labavljenje forme, namerno odučavanje od naučenog, istraživanje novog prostora,
hotimičan silazak sa osvojenog vrha i upućivanje ka drugom vrhu ili privremeni silazak
u dolinu. Otuda su albumi poput ovog uzbudljivi i izrazito vibrantni – oni
beleže kretanje, promenu agregatnog stanja pesme, iz utvrđenog u tečno, što je
bilo prelep kristal pesme, sada postaje jednako lep tok. Na prethodnim albumima,
elementi vatre i vazduha davali su bašlarovski ton. Ovde je to voda, a ona se
ne da objaviti u čvrstim aranžmanskim oblicima. Ambijentalnost i hipnotička razlivenost,
poslužili su članovima grupe da izazovu tečenje forme. Kada se zna koliko mesec
gospodari kretanjem voda, zna se i zašto se našao među junacima albuma.
Otvorenija forma i nezavršenost
uvek pozivaju na jedno slušanje više. Jer dovršenost ima svoje posledice, kada
jednom uđe u receptivni sistem kao usvojena vrednost, kako godine odmiču, nije
joj se lako vratiti otvorenog uha i uma. Stray Dogg su ovde na mostu, između
prethodnog albuma i njihove sutrašnjice, savršen sadašnji trenutak koji se
upravo menja sa svakim novim kontaktom sa ovim pesmama. A pesme jesu žive, s
razlogom raspoložene za nekonvencionalnije obrasce, za igrivost koja ne
prestaje, za još glasova osim onog Strajnićevog, koji jednako pleni kao vodilja
i kao snaga, kao prijatelj i samo za ovaj put – kao lik arhetipske lude koja se
razgovara s mesecom i kojoj mesec uzvraća pogled. Par njegovih neobaveznih usmenih
sekvenci na početku pesama, opet na srpskom jeziku, osim što upućuju na
relaksiranost grupe tokom snimanja, dodatno ističu koliko je taj nezaboravan glas
samosvojan i moćan kao instrument u trenutku kada počne da se kreće, da peva,
da nosi.
Dabome, Stray Dogg su nešto više od
Strajnićevog glasa. Reč je o vrednoj stvaralačkoj porodici, o malom međuljudskom
planetarnom sistemu u kojem svako ima svoje mesto i putanju kretanja, u
besprekornoj uzajamnoj ravnoteži, o družini koja je godinama marljivo gradila
vrli novi muzički svet, do ovog časa s tri albuma kao s tri zasebne utvrđene
zemlje. Look at the Moon je dobra vest o tome da su, pod svetlom
meseca, svima objavili otkriće njihove četvrte zemlje. Najzanimljivije do sada.
Коментари
Постави коментар