Sve što slutnja šapne: Nemanja Nešić i Dobriša Cesarić
Croatia Records, 2017
Iznimno retko, u našoj muzičkoj i
književnoj kulturi, dogodi se da se srećnom rukom iz kakve više
sfere združe jedan pesnički klasik i jedan kantautor koji
za tu priliku sklanja u stranu svoj lirski rukopis, jedan književni
genij i jedan dostojni muzički baštinik, združeni u nesvakidašnjem
jedinstvu u kojem mlađi biva instrument za nadahnuće starijeg, ali
biva i onaj koji tom nadahnuću daje novu formu i personalizovani
muzički izraz. Desilo se tako svojevremeno s poezijom Duška
Trifunovića i artikulacijom Branka Pražića koji je godinama i
putovao i konačio s pesnikom. Desilo se sada i s lirikom Dobriše
Cesarića i njenim muzičkim interpretatorom Nemanjom Nešićem. S
tim što je ovaj kreativni sastanak,
makar se pesnik i muzičar nikada nisu fizički sreli, jer jedan se
nakon blizu namirenih osam decenija odjavljivao iz života kada je
drugi bio tek četvoroletni dečak, organski još bliži, prožetiji
podudarnostima i kompatibilnostima između dvojice umetnika iz
različitih stoleća i epoha.
Nemanja Nešić, dosledno poklonjen šansoni,
stvaralačka ličnost kakva je danas u našim krajevima retka i
dragocena baš koliko je dragocena i retka saradnja poput njegove s
Cesarićem, nije samo s hrvatskim pesnikom uspostavio ovakvu vezu –
u mladalačkim godinama snažan kontakt osetio je s poezijom
Crnjanskog. Primereno buri mladosti iz koje je jedan pisao stihove a
drugi ih gotovo stoleće kasnije posvajao i pružao im muzički
život, Nešić je kao dvadesetogodišnjak prvi put prepoznao sebe u
jednom velikom pesniku. Drugi put je to uradio u svojim četrdesetim
i prirodno, u ličnoj životnoj zrelosti – povezao se s pesnikom
sasvim drugačijeg, tišeg i nežnijeg temperamenta.
Sve što slutnja šapne
– izbor je iz Nešićevog muzičkog čitanja Cesarićevih stihova.
On ih je kao kompozitor
obukao znatno više nego što ih ima na albumu, toliko mu je
Cesarićeva lirska supstanca postala nasušna i bliska. Suvišno je
reći, Cesarićev i Nešićev susret jeste sastanak dveju srodnih
duša i format koji je Nešić odabrao za Cesarićeve verse divno
korespondira s prirodom njegove poezije. Promišljeno
svedeni a vrlo sugestivni aranžmani koje je potpisao Nemanjin brat i
muzički partner na sceni Svetozar, gudački i klavirski nanosi u
češće
nokturalnim i
ređe
vedrim raspoloženjima, a ponajpre elegantna
Nešićeva interpretacija koja neskriveno mnogo duguje Arsenu Dediću,
izuzetno su muzičko okrilje za Cesarićevu poetiku večitog
naslućivanja, nijanse, jesenje melanholije i mekote, a nadasve
lepote i ljubavi kojom se pesnik i razboljeva i leči. Nemanja se za
sve pesnikove valere javlja kao vrhunski rezonator – on nepogrešivo
oseća kada treba tek da šapne stih, kada da ga dramski naglasi, a
kada da zapeva punoćom svog toplog i suverenog glasa. Cesarićeva
urbana estetika, okrenuta gradu i predgrađu podjednako, posvećena
čovekovom svakodnevlju, ali u jednom drugom, boljem i poštenijem
vremenu, takođe se spontano uvezala s Nešićevim ličnim motivskim
i tematskim krugovima. Jer prepoznatljiva slika Dobriše Cesarića iz
programske knjižice ovog izdanja, kao estete koji „uporno
traga za ljepotom života, za gradovima, za uzajamno dobrim ljudskim
odnosima, duhovnošću, ali i socijalnom bijedom koja ga je očito
duboko rastuživala”
– nije drugo do opis samog Nemanje Nešića za one koji ga dobro
znaju. Kada se tome doda i zajednička crta večite slutnje sudbinske
ljubavi koja bi se mogla desiti a ipak se na kraju ne zgodi, koja je
uvek bojila Nešićeve autorske pesme, biva jasno da je mlađi
umetnik starijem pružio prostor za bogatu refleksiju i potpuno nov
život njegovog već odavno
akademski kanonizovanog pesništva. Nešić je u Cesariću pronašao
starog prijatelja, vodilju, uzdanicu i utehu u njegovim ličnim
nemirima i neskladima. Odluka hrvatskog nacionalnog izdavača da
Nešićev rad prepozna i ovaj album objavi, govori da je i Cesarić,
makar već četiri decenije bio, Krležinim rečima, „sa
one strane ljudskih obmana”,
baš u Nešiću pronašao ljudsku i umetničku vrednost kakvu je ovaj
pesnik stalnog nagoveštaja, suptilni
službenik svetlosti i lepote, uvek
zavređivao.
Sve što slutnja šapne jeste album Nešićevog
života. Pažljivo
i posvećeno slušanje ovih pesama reći će – ne samo njegovog.
Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар