SADA SI SPREMAN
- Hajde da se upustimo u nešto što nikada
ranije nismo radili – album angažovanih stihova - govorim Milanu,
bez najave, dok neobavezno stojimo u Puškinovoj ulici, sabirajući
se u dogledu albuma čije smo snimanje upravo završili. Onog koji će
odvažno poneti ime Spektakl.
- Politika? Zanimljivo…hoću. Kako to
misliš da izvedemo? Naše pesme? - pruža mi se pitanje u odgovor.
- Manjim delom.
Nešto će biti naše, a više ćemo
probrati iz srpske pesničke baštine. Znam gde treba da tražim, ima
pesama koje su poodavno pronašle mene.
- Raspoložen sam, naravno. Jedino ne znam
kada ćemo moći da se posvetimo snimanju…treba dogodine sa
Šinobusima da uđem u studio, pripremamo polako album. Potrajaće
to…
- Koliko god treba, Mićko. Pesme koje ćemo
zabeležiti važile bi jednako i pre sto godina. Biće savremene i za
tri i za trideset tri
godine.
Album ćemo nazvati onako kako niko ne bi…Serbia.
- Serbia?
Odlično - Milan ne okleva ovde nimalo.
- Ne može svako stati iza takvog naslova. Ti
i ja to možemo.
Tri žetve kasnije, Milan i ja počinjemo
snimanje deset izabranih pesama. Prvi nanos jesu moje ritam gitare.
Koristimo jedan mikrofon, primerak iz šezdesetih godina prošlog
stoleća. Divno beleži zvuk drveta i novih žica. Inicijalna
pesma koju snimam jesu Deca zemlje.
Dolazi iz moje zbirke Flor Y Canto
i sasvim meko i nežno evocira jedan tvrd i grub kolektivni obrazac
koji je Dučić imenovao tendencijom Srba
da sve svoje velikane poubijaju
ili unize, potom opevaju
u desetercu kao heroje i najzad – da ih proglase
svetiteljima svoje crkve. Izvan nacionalnog šablona, ta je pojava
pripadala arhajskim vremenima, s najviđenijom i najvrednijom dušom
u plemenu, upravo
proročkih i isceliteljskih osobina, koja biva žrtvovana i naknadno
totemizovana. Najupečatljivije se ovaj model istorijski zaprimio na
Hristovom iskustvu. Uhvatio sam pesmu kao prepis tog zakona. Kada
sam je beležio,
pamtim, imao
sam u svesti i sudbinu srpskog premijera Zorana Đinđića, bez
namere da hristijanizujem smrt jednog operativnog
političkog veštaka s
vizijom. Onoga koga je moja mudrooka
Sandra nedavno, preko lekture koju je radila, neobavezno imenovala
„Milanom
Mladenovićem srpske politike”.
Zainteresovano sam podigao obrvu na njenu paralelu.
- Svaki je imao svoju tamu s kojom je radio,
jedan kriminalce, a drugi
narkotike, ali bili su najbolji ‒
nadovezala se, sada
s puno ljubavi u glasu.
Potrebno je vreme da mi se opusti ruka.
Početak snimanja uvek je zahtevan.
Valja
podesiti opremu. I naizust
znati aranžman, kada koji deo dolazi u pesmi. Prilagoditi se zvuku
metronoma koji su stariji muzičari i producenti s razlogom zvali
„idiotom”.
Milan mi govori da još nisam spreman, da za promenu rasterećeno
sviram dok se ne naviknem i dok on usput ne podesi jačinu signala.
Osećam trenje, nisam još u željenom vrtlogu. Mislim na voljenu ženu. Integrišem oštri zvuk metronoma u
svoje telo, pripitomljujem ga i u sebi umekšavam. Levica kojom držim
trzalicu postaje laka. Nestajem i zaboravljam da sam u Milanovom vagonu, da treba da snimim gitaru za prvu pesmu. Postajem muzika
koju sviram – topla
škotska tema
naučena od srednjovekovlja, pridružena mojim stihovima, koju je, među ostalima,
koristio onaj koji je nadrastao cele
epohe, Pit
Siger.
- Miloše - čujem daleko u prostoru izvan
mog unutrašnjeg razlivanja.
- Miloše -
glas mi je znatno
bliži.
Otvorim oči i još na potezu između svetova
sretnem Milanov karakterističan razdragan osmeh i pogled pun iskonske
dobrote i radosti.
- Sada si spreman.
I namah shvatim da će se moj bezvremeni
unutrašnji vodič,
možda baš u ovom liku, s takvom blagovesti, ukazati kada se budem
odjavljivao iz ovog života.
Коментари
Постави коментар