Šinobusi: Ljubav i dalje diše
Album Nebo od skaja
novosadskih Šinobusa bio je najbolji i najzreliji njihov album. Bio je to i
ostao. Potom su snimili album zavetnog imena koji je isto to – postao. Sve što
ovi daroviti ljudi urade u dogledu zajedničkih stvaralačkih poteza, najbolje je
od njih. Svaki put rašire muzičke horizonte i pomere prostore koje su na
pređašnjem izdanju posvojili, svaki put upotrebe novu perspektivu,
novopronađenu igrivost, svaki put poslažu prepoznatljive sastojke nešto
drugačije, a jedan od članova sastava autorski i interpretativno iznenadi i
zasvetli. Šinobusi su bend s postojanom međuljudskom alhemijom, verno bratstvo
uvezano ljubavlju prema muzici i kreaciji, grupa prijatelja u kojoj je svaki
član zaseban i jednako vredan element jedinstvene muzičke formule po kojoj se
razlikuju od drugih bendova u Srbiji. Deo njihove privlačnosti jeste u tome što
se u muzici oseća ljudskost u svakom odsviranom i otpevanom tonu. Oseća se taj
neugasivi naslov novog albuma kao magična vatra koja ih spaja i neprestano
nadahnjuje na nove iskorake u nepoznato – ma kako oni
bili usamljeni u tom istraživanju kada se uračunaju duh vremena, pravci
medijske pažnje, ne samo sadašnji vrednosni parametri srpske kulture, nego i
važeći estetski, etički, moralni normativi našeg društva uopšte. Baviti se u
nas rokenrolom kako to Šinobusi biraju da čine, jeste arhetipski junački
poduhvat i svaki njihov album u protekloj deceniji bio je malo ili nemalo
kulturno herojstvo. Svaki je zahtevao kičmu, identitet, karakter, tražio
duhovnu vertikalu i mnogo vere u opravdanost odabranog puta i izbore koje na
tom putu valja činiti.
„Ljudi u trci
za novcem promeniše oblik kostiju” – peva Milan Korać u Pauku
tišine, njegovoj tour de force pesmi u katalogu Šinobusa, jednoj s gotovo
netipičnom uraganskom snagom i unutrašnjom dramatikom. Briljantan stih kao
dijagnoza vremena i zastrašujuć refleks davne Šobićeve opaske o tome kako svako
pita „đe je lova”, ali i kao svesna angažovanost
benda koji danas prosto mora da pruži odgovarajući društveni komentar ma kako
mu to do ovog izdanja bilo daleko i strano. Dabome, ne bi se Šinobusi nikada
upustili u dnevnopolitički diskurs, niti bi Milan Korać uradio nešto što bi
bilo neprilično njegovom suptilnom pesničkom i ljudskom biću. Ali jesu našli
valjan način da ukažu na boljke našeg kolektivnog duha a da ne iznevere svoju
prirodu. U tom kontekstu, jedna od Milanovih starih, opsesivnih tema, zasejanih
u njegovoj zbirci pesama Do modrih dubina – briga zbog izražene
civilizacijske ekološke neodgovornosti – sada je dobila pune plodove i na
albumu Šinobusa. Međutim, ono najlepše u ovoj strogo uslovno novoj dimenziji
novosadskog sastava jeste to što će oni dati nimalo svetao opis našeg doba, ali
će istovremeno pružiti slušaocu čvrstu, pouzdanu ruku i obodriti ga da istraje
zajedno s njima. Uvodna pesma na albumu U nevreme bezmalo je programski
poziv svakome ko pokušava da opstane i ostane autentično svoj, da ne klone, u
glib da ne utone, da ne zaboravi da se i kroz bespuće može zajedno i da treba
zajedno. Velika snaga Šinobusa jeste taj dubokoljudski, prijateljski, saveznički odnos prema slušaocu
koji već od prvih stihova na albumu čuje da nikako i nikada nije sam.
Stilski, sastav koji je u svojim
apatinsko-novosadskim počecima imao reč „bluz”
u nazivu benda, i koji bi se na svakom prethodnom izdanju vešto ogledao u nekom
od probranih bluz formata, prvi put ovde nije zabeležio nijedan standardan
pevani bluz obrazac. Njihov peti studijski album vrhunski je rokenrol
palimpsest s dubokim kantri, folk, džez i progresivnim nanosima, sa odmerenim
posvetama američkoj i anglosaksonskoj muzici iz kasnih šezdesetih čiju baštinu
ljube i posvećeno istražuju, ali i kasnijim jugoslovenskim majstorima
pobrojanih žanrova. Ljubav i dalje diše nije formalno razuđen i raskošan
kao Nebo od skaja, ali jeste izuzetno bogat i zvučno dinamičan i
skladan, koliko zbog jasne svesti svih članova benda o tome kako to njihove
pesme treba da zvuče, toliko i zbog sveprisustva producenta Darka Varge koji je
dovoljno dugo sa Šinobusima i koji ih toliko dobro oseća da na nekoj novijoj
slici s pet članova ovog benda dovoljno osetljivom oku neće promaći i njegova
nevidljiva, šesta aura. A od pet članova – prvi put na jednom albumu Šinobusa
svaki daje samostalni autorski doprinos. Prvi put može se čuti retro-šarmerski
glas Đorđa Bubnjevića u njegovoj relaksiranoj Crnoj dirci. Predrag
Dmitrović potpisuje dve pesme – izvrsne Dečake kao
hodajuću džeziranu posvetu Limanu i Grbavici, urbanim krajevima Novog Sada, i
vodviljsko-progresivna Genetski modifikovana osećanja u kojima iznova
artikuliše besmrtni mit o đavolu i njegovoj ulozi u našim svakodnevnim
životima. Zarad dobre mere, Stefan Gile Stefanović daje razigrani instrumental HOP,
a Nenad Patković zatvara album Vučedolskom, nežnom reminiscencijom na
Vukovar u kojem je proveo godine detinjstva. Milan Korać, između ostalih
pesama, u kokreaciji s Nenadom Patkovićem donosi Preko polja, pa u brda, evokativnu drumsku
slikovnicu, napisanu u dahu, na jednom od putovanja između Srbije i Slovenije u
kojoj su Šinobusi stekli ljubitelje za ceo život.
Na koncu, uza sve nezaboravne
trenutke na prethodnim izdanjima, prvi je put da su Šinobusi snimili takvu
pesmu, naslovnu, kakva se može svrstati među same vrhove celokupnog
južnoslovenskog rokenrola, s rakursom od pola stoleća u retrovizoru, sa
životnom interpretacijom Milana Koraća čiji glas ovde prosto porobljava
dobrotom, poverenjem koje odaje, suverenošću, a nadasve ljubavlju koja je
porodila – pesmu o ljubavi. Biće da se u tom jednom komadu
konačno steklo sve – petostruki talenat, decenijski rad, stečeno iskustvo,
međuljudska magija, zavet i poruka za sva vremena.
Mnogo je toga novog na novom
albumu Šinobusa. Stara je samo njihova ljubav koja i dalje diše. I staro je
pitanje kuda i kako dalje. Kada se na ovaj način osvoji jedan stvaralački,
životni i profesionalni vrh, a peti album Šinobusa jeste najviša tačka koju su
superiorno domašili nakon petnaest godina prašenja i prašinarenja, na tom vrhu
može se privremeno ostati a onda se po nepromenljivom zakonu promene – valja
kretati ka nekom drugom vrhu. To podrazumeva silazak s prethodno osvojene
tačke, to traži volje da se nanovo uspinje ka novom cilju. Šta god da Šinobusi
odluče, trebaće im vremena i odmora. Ljubav i dalje diše presudni je trenutak
u životu jednog od najvrednijih, najboljih, dirljivo postojanih, odvažnih i
poštenih srpskih sastava. Rečima Milana Koraća, solarnog centra Šinobusa oko
kojeg se skupiše četiri divne ljudske planete, nadalje „nek bude šta
bude”. Sa svojih pet albuma i s više od pet stotina
koncerata zadužili su srpsku muziku s početka dvadeset prvog veka. Sada je
vreme da se okrenu onome što su u međuvremenu sami sebi ostali dužni.
Коментари
Постави коментар