Luna: Na mitskom izvoru budućeg predanja
Firchie
Think Tank Studio, 1. april, 2017, Novi Sad
Onaj
koji je prisustvovao koncertima Lune u Beogradu i Novom Sadu i
poželeo da dostojno otisne utisak o tim događajima, izvesno se na
koncu opredelio da dobrovoljno položi nejaku leksičku opremu i
posve razumljivu nameru beleženja ličnih doživljaja pred
vrednošću, intenzitetom i punoćom iskustva koje mu je tamo bilo
dato. Zapisao je možda uvek dobrodošlu devizu kako ne postoje
reči koje bi opisale ono što oseća ili je pružio komprimovan,
gotovo stidljiv ali nadahnut osvrt na koncert, u znak nemerljive
zahvalnosti koja bi se ipak nemuštim jezikom adekvatnije mogla
iskazati. Ako se odvažio rečima da oiviči svoje impresije,
zacelo je negde udenuo ove dve – magija i čudo.
Pisati
o Luni nije lako. Delom zato što Lunino ozračje trideset godina
unazad dohvata i magnetski privlači ljude strogo profilisanih
estetskih i poetskih očekivanja, koji radije dele ovo zajedničko
posvećenje i ljubav prema istom bendu u tišini i zavereničkom
razumevanju, nego u javnoj eksploataciji blagovesti o čudu u koje su
jednom bili inicirani i zauvek mu ostali privrženi. Ljudi su to
kojima je teško nešto novo otkriti i koji ne vole pokušaje
objašnjavanja njihovog privatnog čuda, kao što vernici ma koje
crkve ne ljube ako im se u neprikosnovenost čuda dira. A čudo jeste
suveren upliv zakona višeg sveta u zakone nižeg, povinovanje jednog
sveta drugom, njihova subordinacija bez najave i objašnjenja, koja
nas uči da drugačijih svetova i te kako ima i nad nama i pod nama.
Zato je priličan izazov ma šta uvidno napisati o novosadskom
sastavu – ljubitelji Lune jesu svojevrsni vernici, ali nisu nišči
duhom, niti su prostodušni baštinici kakvog višemilenijumskog
učenja o spasenju. To su zahtevni, dalekomisleći i dubokoosetljivi
ljudi s visokim kulturnim kriterijumima, koji su svesni privilegije
da ovom čudu mogu da prisustvuju na samom izvoru, koji jasno
razabiru da tu ni obećanja boljeg sveta, a ni spasenja od ovog sveta
nema, ali ima iste one supstance koja čini sakralne a bogami i
zemaljske svetove jedino mogućim – Ljubavi. Ogromne ljubavi između
četiri različite a srodne duše koje čine Lunu i između te
četvorokanalne zajedničke duše i svih drugih duša-kanala koji se
njihovom muzikom napajaju.
Svi
Lunini koncerti, a bilo ih je u tri decenije tek nešto više od
broja pesama koje su stvorili i ostavili za sobom, jesu koncipirani
kao liturgije, tačnije anti-liturgije, jer ne slavi se ovde
hrišćanski apsolut, niti je Slobodan Tišma pesnik religijskog
nadahnuća. Međutim, svaki ton, svaki stih, svaka fraza u svakoj
pesmi – sve jeste deo kanona, pažljivo sračunatog obrasca koji
treba u slušaocu da izazove osećanje onog prodora jednog sveta u
drugi. Ili, ako ćemo da se na tren udaljimo od verskih simbola a
približimo naučnim, koji Luni jednako pristaju, sve jeste vrhunska
poetsko-muzička matematika u kojoj je Zoran Bulatović bio i ostao
genije koncipiranih formula. Slobodan Tišma ovde je vrhovni žrec
koji se ponekad detinje šarmantno ogluši o pravovernost i
ozbiljnost kanona, pa hotimice promeni poneku reč u pesmi ili čak
za jednu reč odabere ijekavicu umesto ekavice u najintimnijoj
mogućoj Intimi. Ali neporeciv je utisak da čovek na njihov
koncert dolazi kao da ulazi u hram, u kojem postoje jasno utvrđeni
zakoni kada se i kako ritual obavlja, kada se govori a kada se tihuje
i – čeka. Trenutak s novosadskog nastupa, kada usred Ogledala
Lune neko iz publike pokušava mantrično da ponavlja refren u
vreme kada se refren ima oćutati, kada sastav tek priprema i
nagoveštava vatromet instrumentalnim krešendom, a ostatak publike u
prvim redovima uvređeno ućutkava zanetog pojedinca, dirljiv je
detalj koji govori o tome koliko ozbiljno, koliko predano ljudi
doživljavaju njihove retke nastupe. Koliko svako odstupanje i
narušavanje naučenog obrasca, svaku intervenciju sa strane, osećaju
kao povredu lične svetinje.
Sreća
je pritom što nijedan od četiri stožerna ljudska elementa u Luni
nije smrtno ozbiljan. Oni dobro znaju šta su uložili u kreaciju i s
kakvim namerama su stvarali zajednički univerzum i neće nijedno od
njih poreći da jesu više-manje bili svesni koliko su u onih
nekoliko godina iz osamdesetih radili sa silama nemerljivim i
energijama kakve se ne koriste često u srpskoj muzici, da ploča
Nestvarne stvari jesu i vrhunska pesničko-muzička alhemija i
dobro odmerena ezoterija, da njihovo zajedničko delo ima za
posvećenike vrednost relikvije. Ali uza sve poštovanje prema samom
delu i njegovim ljubiteljima, prema vrednostima koje su sami tako
visoko postavili, dodaće uživo pravu meru relaksiranosti,
prostosrdačnosti, ljudskosti, topline i humora. Njihov koncert u
Firchie Think Tank Studiju bio je pre i posle svega – svetkovina
ljubavi i ljudskosti, a potom ona služba kakvu je publika jedino
mogla da očekuje. Namirenje njihove gladi i žeđi za jednom drugom
vrstom svesnosti i svetosti, koja se ipak u neposrednom
dodiru, na koncertu voljenog sastava, najbolje može utažiti.
Osetljivo
i posvećeno oko moglo je nekoliko inače neuhvatljivih trenutaka
registrovati na takvom nastupu. Jer tada se magija događa in vivo i
četiri ravnopravna elementa otkrivaju se jasno kao nikada pre. Luna
je sastav koji ume da savije i preobrati vreme. Tišminih sedamdeset
godina namah gube realnost i objektivitet, Jasmina Mitrušić
odjednom postaje ona enigmatična devojka iz Firčijeve i Baletove
školske klupe, a Zoran Bulatović razuzdani, energični,
neprikosnoveni zvučni arhitekta, izvođač i dirigent koji na sceni
svog unutrašnjeg demona pušta da radi ono što najbolje zna. S tim
u vezi, Ivan Fece Firči karakteristično je nakrivio glavu slušajući
uvod u Intimu, gledajući svog vremešnog prijatelja kako
stoji pred mikrofonom i notnim stalkom, i u tom trenutku potpuno se
likom preobrazio u onog davnog nesputanog mladića koji je imao snagu
i strast divljačnog performera, a osetljivost na duhovnu lepotu i
senzore za dobrotu, čoveka koji je iako po svom izboru vazda bio
bazičan, zapravo uvek bio neobično suptilan čitač i tumač svojih
saveznika u bendu, njihovih potreba, njihovih ména, slabosti i
snaga. Tek na koncertu čovek vidi da je Lunin poetsko-muzički hram
zapravo živo kosmičko telo, da su Tišmina i Jasminina povremena
kolebljivost i nesigurnost nešto što tako prirodno pripada Duhu i
Duši, da je Baletova muzička kalkulacija i interpretacija do u
detalj odlika jednog izuzetnog Uma, a da je svih ovih godina, upravo
Firči bio vrelo i verno, životinjski snažno, neumorno Srce Luninog
organizma, koje je pumpalo kao što pumpa njegov bubanj. Srce kao
mesto Ljubavi.
Lunin
besplatan nastup u Beogradu i Novom Sadu desio se u ime i slavu
knjige Ogledala Lune, koju su zajednički potpisali Predrag
Popović, Saša Rakezić i Goran Tarlać.
Teško
jeste pisati o Luni. Zato su kreatori ove bescene monografije, zrelo
i umešno, birajući svoje odsustvo kao najbolju meru autorskog
prisustva, dopustili jednom uistinu čudesnom sastavu da sam
progovori o sebi u četiri različita glasa. I tako, uz pridruženo
reizdanje Nestvarnih stvari, konačno dodali i preko potrebnu
svetu knjigu koja je nedostajala da priča o jednoj od srpskih
muzičkih pojava s najsnažnijim mitskim potencijalom zaista postane
buduće predanje. Muzika je trideset godina bila tu. Knjiga je upravo
tu. A na dva njihova koncerta, Ljubav je bukvalno sišla s Neba, ne
da vidimo ko je i šta je Luna, nego da u njenom Ogledalu saznamo ko
smo to – mi.
Miloš
Zubac
Коментари
Постави коментар