PRISTANIŠTE MILANA KORAĆA
U osvrtu na
jednu nezaboravnu novosadsku noć u kojoj se predstavljala knjiga posvećena
Roriju Galaheru – prva takva prevedena na srpski jezik – u kojoj su Šinobusi
odsvirali prateći koncert, Milan Gagić, jedan od najtananijih poznavalaca i
tumača ovdašnjih bluz-folk-rok pojava, zapisao je da su Šinobusi legendarni
bend. Gagić je toliko pažljiv i odgovoran u biranju izraza da mi je ta njegova
odrednica došla kao godinama čekan i konačno dočekan verodostojan refleks na
nešto što sam i ja osećao – i to u vremenu kada se legendarnost medijski pripisuje
svemu i svakome, bez imalo budne kritičke svesti, uglavnom upućujući na nekoga
ko je slavan, opštepoznat, zvezda takoreći. Međutim, Milan Gagić je čovek koji
zna za onu lucidnu filmsku repliku Blejza Foulija – Ne želim da budem zvezda, hoću da postanem legenda – gde jedan status
praktično isključuje drugi. U ovom stoleću bez svojstava, u kojem se vrtoglavo
krećemo ka projektovanom kraju istorije, srpski muzički sastav koji neodstupno
radi stvari na svoj način, kao u tuđem veku, gde svaki član-element od petorice
ima autorsku snagu i svrhu, s dubokim korenima u bluzu, zdravim stablom u
rokenrolu i bogatom krošnjom u liričnosti, s plodovima u nebrojenim odličnim
pesmama i prijateljskim kodeksom kao duhom koji ih sve veže, Šinobusi uistinu
nisu predodređeni za zvezde po aršinima koji su ovde decenijama na snazi, ali
jesu za legendarnost.
U srcu te
legendarnosti nalazi se Milan Korać. Frontmen, glas, gitarista i pesnik
Šinobusa. Pristanište je njegova
druga knjiga i istoimeni četvrti album koji potpisuje svojim imenom, kao
kantautor a ne kao član matične grupe. Milanovi samostalni albumi nisu se mnogo
odmicali od njegovog rada sa Šinobusima i više su činili zdravo, prirodno
nadovezivanje prepoznatljivih lirskih i muzičkih ideja na baštinu koju je s bendom
junački izgradio, nego pokušaj da se predstavi u drugačijem autorskom i
izvođačkom liku i raspoloženju. S druge strane, na tim je svojim izdanjima
Milan mogao da bude intimniji, nežniji, ispovedniji, društveno angažovaniji i
spremniji za dovitljiv, lekovit humor kojim je umeo da iznenadi slušaoca. Njegova
odluka da na prva tri kantautorska albuma sarađuje upravo s prijateljima iz
Šinobusa kao studijskim muzičarima, potkrepila je osećanje da su Do modrih dubina, Sunčani put i Vetar povija grane
– koji su u ovoj knjizi odreda zastupljeni stihovima – zasebne muzičke planete
u istom stelarnom sistemu u kojem se dominantno kreću dela iz diskografije
Šinobusa i da je sâm sistem
bogatiji i vredniji zbog njihovog zajedničkog postojanja. U tom smislu, Pristanište jeste jedan važan korak
dalje, možda i prema sasvim novom sistemu ideja budući da je Milan Korać u
pesmama Pristaništa ljubopitivo
zainteresovan za žanrovske iskorake u sevdah i šansonu iako svoju suverenost i
ovde pokazuje u onim pesmama koje imaju njegov uobičajen autorski i
interpretativni žig, koje nadahnuće crpe iz sedamdesetih godina prošlog stoleća
i zlatnog vremena američkog i britanskog kantautorskog izraza. Na Pristaništu, sasvim neuvijeno, u
nekoliko naslova jedno planetarno ime naročito sija kao referentna adresa – Ket
Stivens, taj delikatni čovek s vanserijskim pesmama, iz stvaralačkih godina pre no što je pronašao svoje dugoročno duhovno i versko
utočište.
Najveću
promenu u odnosu na svoj pređašnji rad, ipak, Milan Korać nije izveo u pogledu pomenutih
žanrovskih proširenja, nego u opredeljenju za jednog ključnog saradnika na ovom
izdanju – aranžera, instrumentalistu i producenta Nemanju Nešića, mimo te uloge
drugog profilisanog kantautora u postbalaševićevskom Novom Sadu, s kojim Milan
deli karakterističnu romantičarsku čežnju za mediteranskim jugom, veliku
naklonost prema Arsenu Dediću i sudbinu onog Cesarićevog Oblaka koji neprekidno krvari lepotu dok su oči ljudi uprte u zemne
stvari. Nešić je Pristaništu dao svoj
pečat, promišljenim aranžmanima u kojima Milanove pesme neusiljeno dišu,
kompetentnošću odličnog studijskog muzičara, sveukupnom merom koja netaknutom
čuva Milanovu verodostojnost, a produkcijom je doneo sinemaskopsku prezentnost
i širinu zvuka kakav Milan Korać nije imao na pređašnjim albumima. Saradnja ova
dva umetnika, ranije manifestovana u zajedničkim koncertnim nastupima, a sada
prvi put studijski sačuvana, simbolički je izrazito značajna kao mesto susreta
dvojice kantautora, kao svedočanstvo prvog reda o izuzetnim mogućnostima i
dometima novosadskih pesnika s gitarom u svetu koji nalaže udruživanje snaga i
negovanje duha vitalnih malih zajednica u ime otpora jalovom, bezukusnom, depersonalizovanom,
zatrovanom cajtgastu.
Pristanište je
otuda, u formalnom aspektu, Milanov najmarkantniji album, pri čemu njegova
toliko puta proverena sadržajna esencija nije izgubila ništa od svoje lepote i
vrednosti. Iskustvo roditeljstva udarilo je najdublje tonove u životu čoveka
koji je uvek veoma detaljno promišljao, osećao konflikte nametnute i željene stvarnosti
i vrlo jasno pisao i pevao o tome. Ovde je odnos između oca i sina motivska
vertikala pojedinih pesama, s kvalitetima koji su nam potrebni poput vazduha –
neposrednost, nežnost i dirljiva, danas gotovo proskribovana sumnja u sebe, a
koje Milan Korać ume da pruži slušaocu kao malo ko među njegovim kantautorskim savremenicima.
Onim slušaocima koji Milanov rad prate dva desetleća unatrag, njegov četvrti
samostalni album doneće sve što su već zavoleli kod ovog večitog mladića
novosadske muzike – trolist antologijskih pesama (Zamah leptira, Sine, Kao i tad), dva filmski ambijentalna,
sugestivna instrumentala (Čikla, Spuštena roletna), nekoliko pesama koje
se mogu zvati njegovim patentiranim standardima (Miris soli, Pristanište),
ali i iskoračenja u nove svetove sevdaha i orkestrirane šansone (Kad bi mog’o bio bih tvoj bol, More vanile). Njima će se Milanov glas i
gitarska veština činiti kao ponovo pružena prijateljska, već poznata, sigurna
ruka.
Onima koji
će Milana Koraća inicijalno upoznati na iskustvu slušanja ovih pesama – a biće
ih – Pristanište može pružiti tihe
ushite zbog ostvarenog prvog kontakta s jednim istinskim umetnikom, pritom članom
legendarnog sastava, skromnim, duševnim, iskonski vedrim, darovitim čovekom
koga bi u anglosaksonskom svetu sasvim sigurno zvali Musical Master Craftsman.
Miloš Zubac
u Novom
Sadu, 23. maja 2025.
(Pogovor knjizi i CD-u Pristanište, u izdanju Grafoprinta iz Gornjeg Milanovca)
![]() |
Milan Korać (foto: Đorđe Bubnjević) |
Коментари
Постави коментар