Miloš Zubac - Kosovske
Zubac
je poslednjih godina krenuo u istraživanje srpskog kulturnog nasleđa.
Još se dobro sećamo njegovog albuma posvećenog vojvođanskim manastirima,
deset manastira - deset pesama, i albuma „Serbia“ sa Milanom Koraćem
(prikaz možete pročitati OVDE).
Neko bi mogao da zaključi da je Miloš Zubac duboko zabrazdio u
nacionalističke vode, ali bi to značilo samo da taj neko nije čuo ni
stih Zupčevih pesama „Srpske trilogije“, kako u svojoj glavi zovem ova
tri albuma. Pristup koji je primenio na albumu „Kosovske“ je sličniji
onom s manastirskih pesama nego sa albuma „Serbia“. Na „Serbia“ je
koristio stihove srpskih pesnika kritički raspoloženih prema onima koji
su vodili srpski narod u bližoj i daljoj prošlosti, ne dovodeći slušaoca
ni u jednom trenutku u sumnju u pogledu sopstvenog patriotizma.
„Kosovske“
su nešto drugo – afirmacija kulturnih vrednosti srpskog naroda koji
živi na Kosovu, i srpskog naroda uopšte. U osetljivom trenutku (koji
traje godinama) rešavanja pitanja statusa mogao je Zubac krenuti linijom
manjeg otpora i sigurnog uspeha, busajući se u patriotske grudi kao što
su to neki drugi uradili, ali to ne bi bio Miloš koga ja znam, to bi
bio neki drugi, znatno manje drag čovek. On je, naravno, odabrao pravi
put. Pravi put nije veličanje svog naroda na račun nekog drugog naroda,
ma koji to narod bio, već upravo ovo što je uradio – afirmacija pravih
vrednosti srpskog naroda sa Kosova, u ovom slučaju narodnih pesama. Ne
junačkih, kako biste mogli pomisliti, već lirskih. Predivne lirske pesme
bezimenog narodnog pesnika „klesane“ su stotinama godina. Pesme je
Miloš pronašao u knjizi koja je izdata u Prizrenu sedamdesetih godina
prošlog veka i kako kaže, najteže mu je bilo da odluči kojih će deset
odabrati za ovu ploču. Evo i naslova odabranih pesama, i oni dosta toga
govore: Rasti, rasti moj bore zeleni; Soko bira gde će naći mira; Vile
proletoše; Zaspala moma kraj mora; Aoj, konjče, dobro moje; Razbole se
majko Jevrima devojka; Hajde, momo, da te vodim doma; Prošetalo zlato
materino; Dva se draga vrlo milovala; Zmaj prelete zelenijem lugom.
Pesme su stare, neke i više vekova ali su narodnim predanjem dospele do
današnjih dana. Zahvaljujući Zubcu, sada su dobile svoju muzičku
pratnju, jer Zubac je bio dovoljno senzibilan da čuje muziku koju te
pesme već imaju u sebi i da je, koristeći svoju imaginaciju i
kreativnost, izvede na svetlost dana. Muziku je teško žanrovski
odrediti, nije narodna, ali i nije da nije. Itekako su prisutni etno
elementi koji su, čini se, pre proizašli iz prirodnog ritma reči tih
pesama nego iz namere autora da komponuje u duhu narodnog stvaralaštva.
Još
jednom čoveku se mora odati priznanje za ovo delo, a to je Milošev
prijatelj i saradnik, multi instrumentalista Nemanja Nešić. Nešić je
svirao sve instrumente: akustičnu i električnu gitaru, klavir, bas,
perkusije, harmoniku i pevao prateće vokale. Autor je svih klavirskih
deonica na albumu. Nije Zubac bez razloga prepustio Nešiću sav svirački
posao. Sviranje je suptilna delatnost u kojoj je prethodno iskustvo onog
ko svira podjednako bitno koliko i tehnika sviranja. Pri tom ne mislim
na sviračko, već životno iskustvo. Iza svakog dodira žica gitare, ili
dirke klavira, iza svakog dodira membrane bubnja, ili mlaza vazduha
uduvanog u harmoniku, stoji to životno iskustvo koje daje autentičnost.
Drugim rečima, svaki instrumentalista ostavlja svoj otisak na svakom od
instrumenata koje svira – svira ih na svoj, jedinstven način. Svaki ima
svoj „dodir“. Pretpostavljam da je, ne znam da li intuitivno ili
planski, Zubac težio zvučnoj slici bez ikakvih, i najmanjih tenzija, pa
ni onih koje bi, hteli-ne hteli, izazvali različiti muzičari svojim
različitim „dodirima“. Lirskim pesmama poput ovih, čiji su tekstovi kroz
vekove uspostavili idealnu unutrašnju harmoniju, najviše odgovara da se
ona ničim ne naruši. To je Nešić, koji je bio i snimatelj, besprekorno
realizovao. „Jednom rukom“ sve instrumente odsvirao pa i njih doveo u
savršeni međusobni sklad, i podredio ih poeziji. Muzika u ovom slučaju
nije tu da bi skretala pažnju na sebe već, naprotiv, da istakne i pojača
reči narodnog pesnika, reči koje ostaju negde iznad nje. Reči koje
ostaju da levitiraju u večnosti.
Neoprostivo
bi bilo ne pomenuti vokalne izvedbe na ploči. Neće se Miloš naljutiti
što ću prvo pomenuti dve dame – Enu Nedić i Draganu Zubac. Nazvao sam ih
damama ne iz puke građanske etikecije, već zato što nema bolje reči
kojom bi se opisala elegancija, stil i prefinjenost njihovog izvođenja.
Kada se njihovi glasovi pojave u etru, odmah vam je jasno da fraza
„prateći vokali“ zvuči kao uvreda. „Anđeoski vokali“ - to bi bio bolji
opis Eninog i Draganinog doprinosa. Glavni vokal Miloš Zubac je album
otpevao na svoj način – nenametljivo, isposnički skromno, manirom
potpuno lišenim sujete. Onako kako se mora otpevati ovakav materijal.
Njegov glas nije tu da zavede, ni da impresionira, već da prenese
narodnu osećajnost rečima koje potiču duboko iz narodnog bića. Ima nečeg
svetog u tom procesu, jer narodno predanje jeste sveta stvar. Zato mu
se mora prići kao nekoj relikviji, sa beskrajnim poštovanjem. Delikatan
je to zadatak, lako je okliznuti se, povesti se za ovozemaljskim
iskušenjima, samoljubljem i srebroljubljem, kao što mnogi učiniše. Ne i
Miloš Zubac.
Na
kraju bih, umesto ocene, uputio preporuku Arhivu Radio Beograda.
Predlažem rečenoj instituciji da uzme u razmatranje da se ova kolekcija
pesama arhivira kao deo srpske kulturne baštine. Jer, videli se mi
dogodine u Prizrenu ili ne, ove pesme ostaju naše, za vjek i vjekova.
Srđan Strajnić
tekst objavljen na portalu Stereo Art
Коментари
Постави коментар