ROKENROL U GLIBU
Slušajući četiri nove pesme srpske grupe
Glib, dobrovoljno stupajući u inspirativnu gitarsku ambijentalnost koju oni tako
spretno i beznaporno stvaraju, ploveći još jednom njihovom snažnom distorzivnom
rekom, razmišljao sam iznova o značenju i sudbini zajedničarenja u rokenrolu, o
magijskom poreklu muzike, arhetipskim ulogama proroka i sledbenika, o formalnim
mehanizmima jednog elementarnog kulta, koji su bili na snazi u rok kulturi.
Rokenrol je kao jedno od velikih civilizacijskih obećanja slobode zaista
ponudio čoveku nadu koju je s početka pratila ogromna vera. Nadu da se sloboda može
steći. Da se u slobodi izbora može živeti i da se isto tako slobodno može
umreti. Tu slobodu propovedali su mnogi rokenrol proroci dvadesetog stoleća,
dovodeći sa scene svoje verno pleme posvećenika – muzikom, ritmom i rečju – u
stanje pobuđenosti, ekstaze ili transa. Svaki od tih proroka načinio je od svog
autorskog, muzičkog i scenskog izraza mali zasebni san, a svi su ovi snovi bili
deo jednog većeg, zajedničkog sna o svetom savezu čoveka sa univerzumom.
Rokenrol je naizgled trebalo da spusti Nebo na Zemlju.
Njegove namere nisu se zato mnogo
razlikovale od milenijumske hrišćanske ponude s tim što je u hrišćanstvu
akcenat bio i ostao na spasenju, a sloboda je bila i ostala relevantna samo u dogledu
konačnog ljudskog izbora da se čovek spase i iskupi za svoje i predačke grehe. Takođe,
crkva je nalagala odricanje i askezu, a rokenrol užitke i stvaralačku ekstazu,
što ga je genetski mnogo više uvezivalo s prehrišćanskim, paganskim običajima.
Međutim, rok koncerti jesu bili svojevrsne službe, a rok albumi sveti spisi. Izvođači
su bili osnivači i prvosveštenici. Publika je bila pastva. Nedostajala je samo
komponenta večnosti – jer svaki od ovih zasebnih snova morao je da se rastoči
smrću njegovog arhisanjara. Ali je mogao i da se delimično prelije u drugog sanjara
i nastavi svoj život tako, u svojevrsnoj reinkarnaciji ideja, estetike ili
poetike. Sve ovo napisano čak i ovako ugrubo redukovano, moglo bi da bude
istinito, ali višegeneracijsko iskustvo pokazalo je i nešto drugo. Da rokenrol uopšte
ne mora da nosi viši smisao, pogotovo ne kakav pseudoverski sadržaj i
religijske intencije, i da je zapravo reč o jednom sasvim bazičnom iako orijaški
razvijenom sistemu zabave. O monstruoznoj industriji i posledičnom konzumerizmu.
Ničega svetog, ničeg transcendentnog u njemu. A čak i kada je pledirao na nešto
uzvišenije, ispostavilo se da je u njegovim pojavnostima bilo previše lažnih
proroka. I da je zabavom valjalo popunjavati ontološku prazninu čoveka, a nije
to nikada dugoročno uspevalo.
Ono što se rokenrolu ne može poreći u
samoj njegovoj suštini, jeste da je uvek privlačio i proizvodio sanjare.
Nila Janga nije teško videti i na tren zadržati
u onoj prvoj širokopoteznoj biblijskoj predstavi mada bi on sebe nesumnjivo
definisao kao autonomnog sanjara, možda pritom i neobavezno otpevao refren
Lenonove himne Imagine. Iako je još
među stanovnicima planete Zemlje, iako i dalje izobilno stvara i scenski
propoveda kao višom javom poneseni vrač, njegova muzika uveliko se prelila u
druge autore diljem sveta, kao da se na taj način obezbeđuje za vreme u kojem
njenog tvorca više neće biti. U tim transferima za koje Jang dabome ne može uvek
da zna, posebno mesto imaju Beograđani iz sastava Glib. Prvo, baš zbog toga što
on za njih ne može da zna, a drugo – zbog načina na koji se njegova unikatna
muzička estetika besprekorno prelila u Vladimira Marinovića i njegove
prijatelje. Njihova muzika je toliko dobro podignuta na arhitektonskim
proračunima Jangove grupe Crazy Horse, a opet u skladu s jednom starom definicijom
da Srbe u svemu što čine krasi dinamički individualizam, da postaje zaista uzbudljivo
ako se u imaginaciji slušaoca hipotetički dogodi jedan koncertni muzički susret
prvobitnog snevača i njegovih stvaralačkih nastavljača. Članovi Gliba znali bi
kako da dostojno isprate Nila Janga u mnogim njegovim kreativnim meandrima.
Glib je bend koji se uvek sluša uživo. I na
reprodukovanom snimku i na samom koncertu – to je isti onaj sastav koji je
odlučio da svoje pesme beleži u jednom komadu, u jednom dahu, oko jednog
mikrofona. Rezultat je životnost kakva se jednostavno ne može postići uhodanom
studijskom vivisekcijom nadahnuća. Zajednica posvećenika koju ovi ljudi
okupljaju nije velika, ali jednom će se svakako znati da je pretežnija kulturna
vrednost bivala ponuđena na strani onih zatajenih, zagraničnih umetnika, nego
kod onih naveliko razglašenih. A ta zajednica malobrojnih, deli s Glibom isti
onaj san o slobodi koji je bio esencija izvornog rokenrola. Taj san je jedini
luksuz koji ubogi čovek može sebi da priušti i koji mu niko ne može oduzeti.
Kolektivni uvidi i vreme koje nas ponešto
uči, pokazali su da rokenrol svakako nije bio religija iako je koristio
religijska sredstva. Nije bio ni obesmišljena zabava što neće reći da nije bio
zabavan. Rokenrol je bio i ostao večno cirkulativan, prapočetni san ljudskog
bića, pojedinca, da u zajedničarenju s drugim ljudskim bićima, koristeći svoje
talente, moć jezika i magiju muzike, može služiti službu samom Životu. Biti
jedno s njim. Biti Život sam. Taj san još je aktivan i pripada budućnosti
koliko i prošlosti. Sanjaju ga autentično, na svoj način koji se ne zaboravlja,
i članovi srpskog Gliba.
Zato je u Glibu rokenrol.
Коментари
Постави коментар