Svemir: Strah od dubine
Teška kiša
će pasti,
finale poslednje pesme na albumu Strah od
dubine grupe Svemir – formalno posveta Dilanu, manje formalno Peti Smit i jednom
njenom dirljivom, herojskom trenutku narativnog zaborava, ogoljenosti i
nelagode prilikom izvođenja te pesme u miljeu koji joj je bio stran – u polju
simbolike ocrtava lepu kružnicu od generacijski pamtljive prve singl-pesme Ne sjećam se kiše iz 2012. godine do
ove, četvrte emanacije zagrebačkog sastava sedam godina kasnije. U tih sedam leta,
gotovo matematički potvrđenih kao perioda za početak, razvijanje i završavanje
jednog celog životnog ciklusa, Zvonka Obajdin, stalna gravitacijska sila u njenom
ličnom Svemiru, prevalila je priličan put od inicijalne objave njenog izuzetnog,
nebrušenog autorskog i interpretativnog dara, preko nesebičnog rada na
sabiranju nezavisne hrvatske i zagranične autorske scene u jedan Bistro, do
pune životne i stvaralačke zrelosti iz koje ishodi svaka pesma na novom albumu.
Svemir ima jedan krupan a nedostajuć kvalitet
u našem vremenu, nešto što bi paradoksalno trebalo da krasi mnoge grupe – izrazita
ljudskost, ne samo u dogledu unutrašnjih vrlina, nego u bukvalnom, bezmalo
fizičkom osećanju da istinski život stoji iza ovih pesama. Taj složeni
muzičko-lirski organizam po imenu Svemir, dabome, unisono diše u ritmu damara
Zvonke Obajdin koja je neuporedivo više od žene na frontu benda, a dobrovoljno je
manje od žene kojoj je sve podređeno u bendu. Njena karakteristična otvorenost
i neposrednost u neprekidnom razračunu sa sobom, sa svojim boljkama, sanjama,
emotivnim udesima i uzletima, njena pojačana osetljivost golog nerva, komuniciraju
sa slušaocem jedan na jedan, onako kako to čine sudbinske pesme koje svako
pamti iz perioda života kada mu je bila potrebna topla prijateljska ruka, kada
mu je trebao prisan
glas kojem
može verovati, a Zvonka ima tu ruku i taj glas. Ogromna vrednost njenog
autorskog rada sa Svemirom jeste poverenje koje izaziva i odaje.
Tu dolazimo do iskrenosti. Ona je uvek
dobrodošla, ali najdalje dobacuje ako se ima šta reći i ako se zna kako to izreći.
Pesme Straha od dubine ishode iz
temeljnih iskustava, životnih brodoloma i potonjih vaskrsnuća, padova u visinu,
uzleta u nizinu, poraza koji ne čine gubitnike, pobeda koje ne čine pobednike,
jednog apsurdnog karusela iz kojeg bi junakinja ovih pesama – a nju od autorke Zvonke
Obajdin ništa suštinski ne razdvaja – najradije iskočila i prestala da igra besmislenu
igru u kojoj je sve „uvijek nešto izmeđuˮ, ni tamo ni amo. Previše godina iza sebe da se
odustane od života, premalo projektovanih ispred sebe, da se veruje u
dostizanje ma kakve svrhe. Ovo je album u kojem su u najboljem propevali
rezignacija i zamor kakve danas oseća dobar deo onih koji su rođeni između šezdesetih
i osamdesetih godina minulog stoleća, a naseljavaju prostore nekadašnje
zajedničke zemlje. Otuda je Strah od
dubine od onih albuma koji definišu jedan kolektivni psihološki interval u
kakav će kad-tad stupiti i sadašnja i neka buduća mladost, a to mu daje
karakter univerzalnog dobra koje će dugoročno imati one kojima je potrebno kao
lek. Takav se album prosto ne može snimiti dok se ne doraste do njegovih
spoznajnih vrhova, a Svemir – sva četiri ljudska elementa u njemu – jeste ih
superiorno dohvatio.
Nekada je Dejvid Bouvi govorio o tome kako je neophodno kada se
čovek preodveć sigurno oseća u vodi – otisnuti se dublje i potom još dublje. Zvonka
Obajdin se već zaputila tamo, i samim prepoznavanjem i imenovanjem svoje strepnje
od dubine. Bliska budućnost otkriće da je, iz svog okrilja u Svemiru, sasvim
izvesno krenula put Severozapada, izgovarajući stihove Stojana Vučićevića ne bi
li joj poput zapaljene zublje osvetlili stazu ka većoj dubini.
Коментари
Постави коментар