КОМШИЈА
Када смо се моја мала породица и ја досељавали на новосадску Грбавицу, један нови сусед а стари знанац из заједничких радијских дана необавезно нам је пожелео добродошлицу уз коментар да у овом крају живе само уметници и дилери. Трећу категорију, веома уочљиву – навијаче Фудбалског клуба „Војводина” – није помињао.
Уметнике смо лако могли да препознамо,
човек уосталом увек себе у другоме тражи и проналази. Дилери су нам, по истом
закону, готово сасвим промакли.
Један од наших комшија био је нарочито
упечатљив. Зоран Алвировић Кина и ја знали смо један за другога, али није било
прилике за сретања све док се нисам нашао у његовом сокаку с намером да се ту у
наредним годинама задржим. Име албума његовог музичког састава Апсолутно
романтично – Наша улица у небо се пење – одговарало је управо оном осунчаном и озелењеном
делу улице у који смо се доселили, где смо најчешће сретали Кину, увек у карактеристичном
брзоходу, као да је у журби да се што пре врати своме дому и својој гитари, али
једнако спремног да застане, поздрави се неусиљено и топлољудски, да размени
понеку мисао с ма којим намерником. Тај комад улице, дакле, водио је према
православној цркви која још није била подигнута, а можда ни замишљена мимо
небеског плана, у време наших првих сусрета.
Једном приликом, Кина ми је као дар пружио
свој албум првенац, Траг у времену. Послушао
сам га с будном пажњом и знатижељом и мислио се колико је било оних који су га
заиста чули. Колико је људи који су знали за његов гитарски мајсторлук и неисцрпну
инструменталну и аранжерску службу другима (и тај попис душа био би данас својеврсна
улица која небу стреми) а да су пронашли овај траг у времену. Да су застали и
поразмислили о човеку који је био безмало подразумевана вредност, узиман здраво
за готово као ходајућа радост која никога неће одбити е да би свакоме поклонио
делић свог накупљеног музичког благослова. Кинин албум није био само дело
истинске љубави према музици и аутентичног гитарског посвећеништва ‒ то се свакако очекује увек када се такав човек прихвати свирања,
него и једна изразито добра плоча, слојевита и садржајна, с песмама које су
биле изузетно сугестивне и сликовите. Чуо сам тада да је мој нови комшија
изврстан сликар: инструментална музика тражила је ликовни таленат који се не
доживљава гледањем него слушањем. Онај који је бирао да не користи речи, сликао
је тоновима.
Траг у
времену
имао је носталгичну лепоту дубоколичног споменара. Звук баштине, изванвременог ромског
фолклора и пробране гитарске рефлексије које су укусно призивале Стива Ваја и
Брајана Меја. Зоран Алвировић Кина имао је потребу да овим песмама одужи дуг
традицији која га је васпитавала, музичким узорима, али и сопственој младости.
Није та младост била лишена унутрашњих повреда, туге, самоће и луталаштва.
У нашим разговорима, најчешће
недоговореним, на улици, а ређе уз чај, у простору обојици драгог кафеа Нук, дотакли бисмо се понекад и оних
који су се грубо огрешили о снове које смо некада сањали. Кина ни тада не би изустио
реч која ма кога ружи, нити би показао замерљивост. Само би склопио руке у индијски
молитвени поздрав, благословио поменуте и непоменуте и захвалио Небу за све. И за
добро и за оно мање добро.
Није ми требало много да увидим како овај добродушни,
насмејани мудрац густе, коврџаве гриве, са истинитим благословима које нештедимице
сипа из џепова, с лековитом молитвеном басмом за свакога, није само мајстор
гитаре, међу осведоченим првацима и великашима тог заната, него је знатно више
од тога – чиста душа топлог ока, обучена у људски израз, која чува и својим
присуством посвећује простор живота на којем сам се с породицом затекао. Поанђелени
комшија.
5.11.2024.
![]() |
Браћа Алвировић |
Коментари
Постави коментар