Rale Damjanović: Duboko i nepregledno
Miloše, slušao sam i
spremam se da krenem iz početka, i to sve albume i sve pesme. Pročitao sam onaj
odličan tekst o vama. To je neki kompetentan, misleći i pismen čovek. Dobra
stvar. Duboko i nepregledno po značenju. Obnova poetskog osećanja. Dis, Bojić,
Stanesku – Serbia, manastiri – sve moje teme. Čista reanimacija. Osim toga, za
mene je vrlo uzbudljiva ta obnova Životnog toka: Pesme i muzika Miloša Zubca,
sina mog vrlog prijatelja Pere Zubca! I dalje: pesme i muzika mog sina, Ranka
Damjanovića. (Pogledaj kad uzmogneš njegovu muziku za decu, i njegove balade, a
ja ću ti poslati njegove zbirke). U toku sam sa tvojim radom. Disertaciju nisam
pročitao celu, znaš, zbog očiju, ali sam je pregledao, jer su mi te teme poznate.
Tvoju pesničku knjigu znam vrlo dobro. Tačno sam napisao ono za tu tvoju novu
zbirku. A muziku-poeziju hoću još da promislim. Ima tu još nešto iza onoga što
sada mislim, da je izvrsno, odnosno, sugestivno, sadržajno, upečatljivo, doživljeno.
Nije to samo stvar književnog osećanja, dopadanja, utisaka. Sve je istovremeno
egzistencijalno-estetska mešavina, pomalo subverzivna. Pero i ja, a i svi
ostali u tom beskrajnom plavom krugu, posebno oni koji imaju u arhetipskom pamćenju
plavu zvezdu, trčimo novi krug. Naravno, nije takvo self-osećanje u prvom
planu. Reč je o misiji ljudskog bića. Neverovatno kako se sve to poklapa, kako
dobija dubinu, kako se iz realnog i dnevnog otiskuje u metafizičke prostore, što
ćete vas dvojica, kao svedočanstva neke naše misije i vere, otkriti kad dođe
vreme. No nismo samo mi u pitanju, kažem. Pa čak ni samo vi. U pitanju je
ideja o lepom kao čovekovoj suštini i sredstvu da prevlada svoje tragične
dubine i obmane. Kavafijeva Itaka, mladi druže. Gotovo je neverovatno kako u
tvojoj muzici pronalazim svoje skriveno biće iz mladosti. Ja sam bio roker u duši.
Bez sluha. Pa sam rokersku dušu počeo da iskazujem kroz ta luda orgijanja kroz
poeziju. To vreme Korčule dobro pamti Duško Trifunović. Tada je tamo svirao
neki Nikola Borota i mene je impresionirala snaga električne gitare. Pobuna,
brateeee. Duško je bio glavni i u književnom krugu i u muzičkom. Raja se
okupljala oko njega. Da, on je bio glavni, okupljao je oko sebe društvo, a ja
sam povremeno nailazio...i nestajao.
Nismo pričali o
tome, u stvari, ti i ja nikada i nismo ni o čemu pričali. Čak i tvoj otac i ja
nismo mnogo razgovarali na onaj standardni način. No naš razgovor traje toliko
godina putem duha. Potpuna posvećenost. Pa slušaj, ja sam njemu poklonio knjigu
koju sam dobio kao prvu nagradu na Goranovom proleću. Zamisli to. Onu koju sam
dobio godinu dana ranije (crvena, obavezno, u kožnom povezu, sa natpisom Prva
nagrada publike) zadržao sam a Peri dao tu drugu. A tek razgovor kroz Mostarske
kiše, da ne govorimo. I kroz druge pesme, koje ja vrlo dobro znam. Čak i kroz
njegove eseje – imam i tu knjigu. On je meni darovao Milorada Mitrovića, jer je
znao da to volim. Kod Mike u ateljeu mi je govorio Miletu Jakšića, Briga
materina. Jedno prijateljstvo koje ima smisla i suštinu i bez reči. I sad, slušam
tvoju muziku i slušam tvoje pesme, i ne mogu da verujem. Dis, Bojić, Stanesku.
Znaš verovatno za moju vezanost za Disa. Napisao sam taj predgovor za knjigu
Plava grobnica, koju smo priredili Zoran Kolundžija i ja. Snimao Staneskua. Ne
znam da li imaš hrestomatiju SERBIA koju sam ja sa prijateljima priredio. Preko
1000 strana. Ako nemaš, da ti je obavezno donesem. Jedna od tema su Fruškogorci.
Čudo božje, pregolemo. I ti to pevaš, i to kako. I to sa kojim osećanjem i
svetlošću. I moj sin Ranko peva. Videćeš, zaista dobre i sasvim nove pesme za
decu, sa novom modernom muzikom. Uz neke balade, uz jednu mladalačku pesmu
Disovskog tipa, Majmuni na jarbolima, zastave u kanalizaciji, govornik je digao
ruke, baš ko da ne pripada naciji... Na svakoj ruci po jedan prst, na svakom
prstu po jedna omča, za svakog od nas...
Gledam tebe dok pevaš
i vidim Peru iz rane mladosti. Malo profil, malo anfas, neke crte samo
bleskaju, iako znam vrlo dobro, da svako liči samo na sebe. Svako je sebi
predak, što kaže Crnjanski.
Hoću da čujem sve vaše
pesme, i tvoju muziku. Ima još momaka i devojaka koji meni šalju svoju muziku,
svoju poeziju kroz muziku. Ima još života osim na planeti zemlji. Muzika je nešto
dublje. I trajnije. Možda kao jedini zapis o nama ostaje zvuk, koji svemirski
lovci prilježno beleže, pomoću tog zapisa će rekonstruisati život.
Jednom.
Jednom, kao kod
Staneskua.
Ostaj mi zdravo.
Poruka je sigurno preduga za fejsbuk, jedva sam ga ukapirao, ali šta je tu je.
A zašto sam sve ovo počeo, ne znam. Nemam vremena za bacanje. Iz nostalgije,
ne. Zbog sujete, nikako. Novi početak, jok. Onako. Radi Reči i Poezije. Sada i
radi Muzike. Nogu pred nogu u krug. Imam ja jednu poemu o tome. Dobru. Koja počinje
stihovima: Toliko stvari treba obaviti a dan je kratak... Priča se o
jednodnevnom životu koji treba proživeti kao da traje stotinak godina. Mislim
da je to daleki odjek jedne pesme iz detinjstva, iz nekog filma, koji se zvao „Jedan
dan života”. Uz taj film su moje sestre i majka obavezno plakale. Ja sam ga
mrzeo zbog toga što su plakale. Film se često davao i ponavljao u Inđiji, i one
su ga uvek gledale. A mene su vodile sa sobom. Ja sam im posle govorio – ’ajdemo
u bioskop da plačemo.
I tako dalje.
Snimaću danas prilog
„Pero Zubac u Hilandaru”. Ili sutra, ovih dana. Lepa priča, i mislim da je znaš.
No, nije to samo priča o Kišama, niti o Peri. Ima mnogo drugih priča, ili će ih
tek biti. Mala autobiografija o drugima, što kaže Mihiz. Mene je privukao žanr,
struktura priloga. O drugima i sebi, i o priključenijima uz obaveznu
poeziju, citate iz moje glave.
Da istisnem to iz
sebe.
Pa da trčim maraton,
dovek, što kaže Ivan Rastegorac u pesmi Trčaću dovek. Parafrazirao sam ga
naslovom mog novog romana. Imaš ga tu u Prometeju. Kajem se. Trebalo je da ostane
FILATELIST. Mada ni ta ideja o plivačkom maratonu U POTRAZI ZA ZVEZDOM nije
loša.
Pozdravlja te R.
Damjanović.
(pismo Raleta Damjanovića, iz februara 2019. godine)
Коментари
Постави коментар