Jabuke ptice tamburice: muzika na stihove Miloša Galetina
Ima nečeg prefinjeno-uzdržanog u izboru
Nemanje Nešića da ne upiše svoje ime na sasvim sveden a upečatljiv omot ovog
albuma. Tri odabrane verzalne reči koje se kao motivi javljaju u stihovima
pesnika potpisanog podno tih reči. Belina slova na tamnilu spuštene zavese. Kao
da se već funkcionalno posnim grafičkim rešenjem htelo nagovestiti da je reč o niski
pesama koja će zavarati očekivanja svakoga ko zna da je u snimanju učestvovao
jedan tamburaški orkestar, a da stihovi pripadaju pesniku kome se teško može
pripisati asketizam. Jabuke ptice
tamburice, muzika na stihove Miloša Galetina, jeste filtriranje jedne izuzetne
pesničke supstance u pažljivo razrađenom postupku koji duguje klasičnoj muzici,
više nego li savremenom izrazu. Galetin je ovde primereno povučen – njegova inače
ekspresivna ličnost pesnika s velikim pokrićem u talentu, koji se dosledno
drži tog identiteta u vremenu oskudnom istinskim pesnicima, a pretrpanom onima
koji vole da pišu, odvojena je sada od stihova koji ostaju reprint njegove duše
i iskustveni presek bolno proživljenih i preživljenih ljubavi, ali ovde,
zadobijajući jedan ceo muzički život više, postaju zajedničko dobro više nego
ikada pre. Nemanja Nešić, Galetinov najverniji i najbolji muzički čitalac, kantautor
i interpretator od klase i veštine, predano se posvećuje lirici pesnika koga
voli i svaki ton i stih prožima svojim prisustvom, ali bira da formalno ne personalizuje
album kao svoje samostalno izdanje. Tamburaški ansambl „Zoruleˮ, suveren u kafani koliko
i na pozorišnoj ili koncertnoj sceni, ovde se sasvim priklanja klasičarskim
aranžmanima i pokazuje dirljivu tihost i iznenađujuće fleksibilnu primenjenu vrednost
tamburaške muzike. Kao da su svi hotimice ostali jednim delom sebe po strani, ne
bi li se svesno uložili u služenje poeziji samoj. Tako se nezaobilazno dođe do
onoga kome je uvek udobno i ugodno da bude majstor iz čarobnog kutka –
Svetozara Nešića koji je kao i obično kada sarađuje s Nemanjom, odsvirao
klavirske partiture i potpisao deo aranžmana. Aranžerski i izvođački dinamizam braće
Nešić, njihovih različitih a harmonizovanih senzibiliteta, ključni je element,
uz Galetinovu poeziju, za ovako dragocene Jabuke
ptice tamburice. Jedan će se opredeliti za prepoznatljivu šansonu i
mediteranski duh, drugi za klasičan minimalizam, pa za savremeni fado, a
obojica će se uvek jednako sresti u besprekornom intuitivnom razumevanju i
uzajamnom prožimanju njihovih muzičkih talenata.
Miloš Galetin u ovoj inkarnaciji javlja se
kao izrazito nokturalni, jesenje-ozimni pesnik, a Nemanja Nešić kao setni
zatočnik sentimentalno-ravničarskog miljea. I jedan i drugi čuvaju više od toga u
ličnim paletama izražajnih mogućnosti, ali noćna melanholija i bremenita tuga
daju snažnu prebojenost svim pesmama na albumu. Međutim, Nešićev glas
koji on sada koristi drugačije nego kada izvodi Crnjanskog, a opet drugačije
nego kada peva Cesarića, pruža tim tugama spasonosnu utešnost i poklanja
slušaocu osećanje da sve vreme zapravo čuje pripovedačku i pevačku nežnost
nekoga bliskog poput starijeg brata. Nekoga ko pobuđuje sigurnost. Nešićeva osećajnost
ovde iskupljuje i isceljuje taman onoliko tuge koliko je potrebno da ostatak
bude lekovit. Produkcija Vladimira Moritza dodaje još nešto pesmama – karakterističnu
toplinu postavljenog zimskog kaputa usred prijatno suvog, bajkovitog snežnog pokrivača.
Jabuke ptice
tamburice
jesu album kakav se retko – ako se ikada uopšte – može desiti među ljudima
današnjeg doba. Kada se ipak dogodi, on ostaje privilegija za odabrane,
posvećene ili upućene, pre nego prilika za kolektivno usvojenu vrednost. U
druga neka vremena, takav bi se album prepoznao i proslavio kao
pesničko-muzički poduhvat prvog reda. No, pesnici veruju u višeživotnost
i uporedne verzije postojanja i duboko u sebi znaju da njihova reč ne dohvata
samo jedan život u jednoj jedinoj mogućoj verziji. To što će naizgled malo duša
u Srbiji imati sreću da čuje i zavoli ovakav album, na kojem su se sreli jedan
od najvrednijih ovdašnjih pesnika s jednim od najboljih muzičkih baštinika
poezije, reći će da će se on upravo masovno slušati u nekoj od naših nebrojenih
životnih paralela.
Tamo su ga mnogi zavoleli i pre no što je
snimljen.
Miloš Zubac
Miloš Zubac
Коментари
Постави коментар