Saša Radonjić: Mesečarska adresa
U novosadskoj rokenrol kulturi,
gledajući od sedamdesetih godina prošlog veka naovamo, srećno bratimljenje
literarne prakse i muzičkog izraza bilo je nešto poput jedinstvene urbane
karakteristike, autohtonog fenomena koji se uvek iznova potvrđivao u delima žanrovski
i poetički različitih književnih autora, ali svih odreda strasno poklonjenih
muzici. Bilo je onih koji su književnu karijeru gradili uporedo s muzičkom, i
onih kojima je muzičko iskustvo prethodilo odnosno ishodilo u odnosu na
profesionalnu literarnu reč. Kao jedan od profilisanih autora mlade novosadske
proze osamdesetih godina, Saša Radonjić uveliko se bio afirmisao kao pisac
postmodernističkog prosedea pre no što je po ulasku u novo stoleće dopustio
svom do tada zatajenom muzičkom identitetu da se kreativno razotkrije. Od tog
trenutka do danas, Radonjić je sa svojim Solaris Blues Band-om, konceptualnim
sastavom sačinjenim od vrsnih instrumentalista i pevača, a potom i samostalno
kao kantautor, zabeležio niz vrednih izdanja među kojima je prvenac Solaris
Blues Band-a Krik u jastuk zakovan istinski klasik novosadske muzičke
produkcije, među najboljim albumima koje je gradska muzička scena dala u
proteklih trideset godina. I sasvim prirodno, kada je već prvo njegovo muzičko
delo dohvatilo pomenutu visinu, autor Radonjićeve životne zrelosti mogao je da
se opusti i okrene stilskom avanturizmu i daljem istraživanju mogućnosti
uvezivanja visokovrednog lirskog teksta sa bluz i folk-rok idiomima. Uporedo s
narednim pločama Solaris Blues Band-a, počeo je da snima i samostalna izdanja –
mahom u vidu neobaveznih skica i reinterpretacija pesama koje su već bile
sačuvane na nekom od albuma njegovog matičnog sastava. Autoderivativnost jedan
je od njegovih legitimnih umetničkih izbora, kao i strogi otpor konfekcijski
upeglanom izrazu, sklonost da se fraza tokom snimanja uhvati izvorno, u jednom
dahu, hotimična vokalna nepreciznost i interpretativna hrapavost – koji nam
Radonjića predstavljaju upravo onakvim kakvim on želi da se objavi. Kao
samosvestan i samosvojan pesnik koji je za verno društvo svojim stihovima
odabrao uklete bluz rifove, i koji pritom dosledno bira sirov pristup u
njihovom beleženju.
Identitet autentičnog lirika s
gitarom daje se uočiti već i na omotu i u nazivu njegovog novog kantautorskog
dela – Mesečarske adrese, s podnaslovom Stihovi za slušanje.
Doduše, reč je o svojevrsnoj udici. Daleko od toga da su njegovi versi ovde
isporučeni samo u formi recitala. Naprotiv, Radonjić na Mesečarskoj adresi
peva odlučnije i konkretnije nego ikada. Pogotovo je to primetno u nanovo
manifestovanim pesmama Solaris Blues Band-a, kojima su snažan interpretativni
pečat već dali Milan Korać ili Aljoša Molnar. Poslednje dve pesme na albumu, Osmeh
i Kada sve skonča, izvorno je otpevao Molnar, bomba od čoveka i glasa, a
Radonjić je pokazao i hrabrost i snalažljivost da sopstvene verzije učini posve
drugačijim, ali dostojnim originala. Za njih je odabrao svedeni akustičarski
ram s mnogo dobrodošle nežnosti i topline u glasu.
Među pesmama koje ne pripadaju
katalogu Solaris blues Band-a, naročito je inventivna ona koja je krštena Bluz
opelom za Roberta Džonsona. Radonjić se tu smelo stilski poigrao s
liturgijskim pojanjem kao posteljom za biografske motive iz života jednog od
stožernih mitskih junaka celokupne američke bluz baštine. U novostvorenom duhu
crnačke pravoslavne Amerike, utanačio je susret naizgled veoma razmaknutih
svetova – ortodoksnog crkvenog kanonskog izraza s pričom o najprepoznatljivijoj
i najuticajnijoj ličnosti u istoriji bluza. Srpska muzika već je doživela
pokušaj ukrštanja poezije jednog crkvenog velikodostojnika s rokenrol
obrascima, na primeru Nikolaja Velimirovića, ali je ovde zacelo prvi put
registrovano autorsko mešanje pravoslavnih crkvenih muzičkih obrazaca s likom
jednog velikana tradicionalnog američkog bluz nasleđa. Takođe, neočekivana
stilska igrivost primetna je u pesmi Verovati u mesec u kojoj se pesnik
sasvim otisnuo od poznate obale i zašao u za njega sasvim nov muzički žanr –
psihodeličnu elektronsku poskočicu kao instrumentalno vozilo za simboličku
ispovest jednog okorelog mesečara.
Iako se u književnosti pretežnije
javljao kao prozaista i dramski pisac, Saša Radonjić neko je ko će sebe uvek,
ispred svih drugih umetničkih identiteta, imenovati pesnikom. On to doista
jeste – Mesečarska adresa kolekcija je izuzetno promišljenih,
rafiniranih, neretko majstorskih stihova koji su i samostalno izrazito vredna
književna činjenica, a kamoli u kontekstu savremenog srpskog kantautorskog
izraza. Njegov novi album može da ponudi uzbudljivo iskustvo za one lirski
senzibilne slušaoce koji su spremni da zanemare produkcijske horizonte
očekivanja, koji vrednuju golo telo dobre poezije više od njene skupe muzičke
košulje, koji vole da se prepuste magiji pesništva i da dopuste univerzalnom
duhu bluza da im se pokaže u nešto drugačijem, artističkom obliku.
Upravo danas, u svojoj životnoj i
poetičkoj celovitosti, sa uvidima kojima raspolaže i entuzijazmom koji
poslednjih godina ne kopni ni u jednom trenutku, Saša Radonjić srpskoj
kantautorskoj sceni može pružiti najviše.
Pronađite ga zato na Mesečarskoj
adresi.
Коментари
Постави коментар