Wooden Ambulance i Lonesome Bob Tilly: Sudbinski sporazum na severu
Kada se jedan nezavisni muzički žanr sasvim
razvije i afirmiše, kada pobudi dovoljno interesovanja među ljudima da se ne
može više držati za podzemnu zlatnu žilu, poznatu samo posvećenima, nego za mnogima
dostupno kulturno bogatstvo, neretko njegovi najistaknutiji predstavnici odluče
da ukažu na one koji su sasvim sami, bespoštedno radeći u rudarskim oknima,
godinama i decenijama prokopavali puteve ne bi li to zlato naposletku izbilo na
površinu. Umetnici su u ovoj stvari izrazito časni: neće prećutati svoje
izvore, a zahvalnost za nadahnuće neretko će iskazivati kreativno –
stvaralačkim sretanjem sa svojim pretečama. Primerice, reinterpretacijama
njihovih pesama. Ili, znatno ređe ali time dragocenije, zajedničkim radom na posve
novom muzičkom delu koje ima snagu i kalibar da definiše odnosno redefiniše
žanr. Pearl Jam i Neil Young imali su ovako moćan randevu pre dve decenije u
Sijetlu. U sasvim drugačijim geografskim koordinatama i kulturološkim
pozicijama, u neuporedivim medijskim dometima, ali suštinom nimalo daleko,
takav sastanak dogodio se ove godine u Subotici. Na albumu Northern Sadness
sreli su se Wooden Ambulance i Lonesome Bob Tilly. Pobrojanih dvadeset godina
između dva događaja bilo je potrebno da se amerikana konačno autorski utemelji
u Srbiji i okolnim zemljama. Kako svaki visokorazvijeni žanr mora da ima
dostojnu istoriju, geneologiju i mitologiju, da definiše promotere, preteče i
jeretike, da artikuliše stvaralačke vrhove, tako i ovdašnja amerikana, ne samo
kao prirodni refleks svetskog arhižanra, nego i kao autentičan srpski i
regionalni muzički fenomen, danas može da se podiči nekim od pomenutih
kategorija. Makar govorili o malim brojevima, o neznatnoj istoriji, o nekolicini
autora, o nevelikoj moći distribucije njihove umetnosti, ništa to ne oduzima od
vrednosti samih muzičkih dela. Album Northern Sadness važan je ovde koliko i
Come Along Wind sastava Stray Dogg. Potonji suvereno definiše žanr, pri čemu ga
u isti mah nadrasta i prevazilazi. Sve to naizgled paradoksalno na istom
albumu, ali duh vremena je takav da regionalna amerikana nema kada da nadoknadi
potrošene godine i da postupno izgradi iscrpnu kolektivnu
diskografiju. S druge strane, na ovom mikroplanu, Wooden Ambulance i Lonesom
Bob Tilly dodaju slici razvoja žanra neprocenjivu scenu starog majstor-maga
koji se sreće s pasioniranim, nadahnutim bendom i proizvodi interakciju vrednu
čiste magije.
Nisu se slučajno oba albuma pojavila gotovo istovremeno,
niti je slučajno što se izdanja srodnih autora upravo pripremaju – znak punog cvetanja
jednog muzičkog pravca jeste niska ključnih, klasičnih umetničkih dela koja se sinhrono
javljaju na omeđenom kulturnom prostoru.
Dabome, Robert Gottlieb Tilly ne svira
amerikanu. Preteče se bave korenima, a ne razbokorenom krošnjom. Iskustvo u višedecenijskom
praktikovanju izvornog folka, bluza i džeza, prateća teorijska istraživanja na
ovim stilskim poljima, istrajni prevodilački i književni rad, a najposle sveukupna
renesansna aura nekonvencionalnog vojvođanskog trubadura – idealan su izvor na
koji se mlađi autori danas mogu pozvati. Drugo je što prisustvo takvih retkih ličnosti-kontinenata
kao što je Tilly, u našoj kulturi dosledno registruju isključivo malobrojni. Koreni
uostalom ne pripadaju površini, niti su dostupni oku prolaznika. Wooden
Ambulance učinili su zato galantnu uslugu mlađim ljubiteljima ovdašnje amerikane.
Pozvali su ih da se neposredno upoznaju s čovekom koji ishodi pravo sa izvora i
izvrsno baštini svoje muzičko i pesničko poreklo. Čovekom koji pritom živi u
Subotici, a ne u Njujorku, Čikagu ili Nju Orleansu. Sastav Gorana Grubišića
pozivnicu je uputio na najbolji način – snimanjem i objavom zajedničke ploče.
Northern Sadness delo je uspele sinergije
između zrelosti koja to odavno jeste i mladosti koja to više nije. Wooden
Ambulance poseduju dovoljno muzičkog umeća i prevaljenih kilometara da se
postave kako valja i pruže Tillyjevom bakarno-bronzanom glasu udobno
instrumentalno okrilje. Imaju istančan muzički osećaj i znaju da odaberu
adekvatnu zvučnu formu za stihove kakve piše i beznaporno izgovara čovek s punom
merom životnog iskustva i autorskog kredibiliteta. Grubišić je u Tillyju
prepoznao ikoničnog bluzmena s kojim može da podeli svoje muzičke vizije. Delom
mentora, delom saputnika i saučesnika. Njihova produktivna razmena darova
iznedrila je harmonično umetničko delo sa zračenjem žanrovskog klasika. I samom
naslovu uprkos – s mnogo gotovo južnjačke topline u severnjačkom pakovanju i s
nemalo životne vedrine u nešto lirske tuge. Melanholija i tuga zapravo
više pripadaju Grubišićevoj poetičnosti, makar sve pesme na albumu potpisao
Tilly. Čak i u one stihove koji naoko pobuđuju bezizlaznost i čemer, stari
prekaljeni momak koji je prošao, probao i video sve – pre je utkao karakteristične
elemente luzerske nonšalantnosti, slatke gorčine i svojevrsne
životne lakoće, nego što je uistinu ustalasao duboku modrinu severnjačke osećajnosti.
Taj deo na dirkama duše pripao je Goranu Grubišiću i njegovoj družini. Otuda su
se Wooden Ambulance i Lonesome Bob Tilly ovako dobro i srećno sreli i
sporazumeli na istom drumu. Imali su šta jedni drugima da ponude. Imali su i šta
da pruže poklonicima američkog duha pod ovim nebom – ostavili su za sobom jednu
svevremenu muzičku relikviju.
I kako to obično biva posle preobražujućih sudbinskih
sastanaka, donedavno poznate granice pomerile su se unedogled i širom su se otvorili
novi horizonti.
Koliko za publiku i za aktere, toliko i za sam
žanr.
Коментари
Постави коментар