Bluz bolje prošlosti i nesigurne budućnosti
Spektakl – Bluz bolje prošlosti i nesigurne budućnosti
Milan Korać i Miloš Zubac su, kao što će i sami u intervjuu na
neki način potvrditi, srodne duše. Poznavali su se i pre nego što su se
sreli, muziku za Spektakl su imali u svojim glavama i pre nego što su
uzeli instrumente u ruke. Zato je Spektakl tako nepretenciozan, drag i
opušten. To je bluz koji nije i ne treba da bude iz delte Misisipija,
već se iz svakog odsviranog tona vidi da je nastao ovde, na ovim
prostorima. I u svom genomu sadrži pamćenje na svu muziku koja se na
ovim prostorima ikad svirala. Možda zato u meni budi uspomene na prošlo
vreme koje, kao i svako prošlo vreme, izgleda lepše nego ovo u kojem sad
živimo. I sigurnije nego neizvesna budućnost.
<a href="http://miloszubacmilankorac.bandcamp.com/album/spektakl">Spektakl by Miloš Zubac i Milan Korać</a>
Ako mislite da je ovaj uvod prepatetičan, šta biste tek mislili da ste pročitali prvu verziju koja je završila u korpi za otpatke. Ali, ne brinite, intervju sa Milošem i Milanom je sve, samo ne patetičan. Uživaćete čitajući i shvatićete da pesnici i od šturih i neinspirativnih pitanja mogu da kreiraju zanimljive i duhovite odgovore. No, pređimo najzad na stvar:
Milan: Ja ću onda o Prkosima. Nikada nisam uspeo da ih prebrojim, a ni u potpunosti sagledam. Poseban bend, oduvek su negovali akustiku i liriku. Na način na koji nije niko na našim prostorima. Nije čudo što ih je primetio čovek iz Liverpula i oduševljeno pisao o njima u poznatom britanskom časopisu Rock’n’Reel. Njihov put nije klasičan bendovski. Oni su znali da snimaju pored jednog mikrofona, uvek negujući atmosferu. Pravili su konceptualne albume, imali godine aktivne koncertne aktivnosti, ali i periode kada je bend funkcionisao na daljinu, na nivou projekta. Ostali su verni poeziji i širili emociju daleko. Iz tog jezgra su nastali Novi Odmetnici i festival Poezika.
Milan: Sećam se Miloševe priče o albumu Slika na Studentskom radiju Jesenjin, kada mu je domaćin bio tadašnji član Šinobusa Slobodan Mirić. Prošlo je mnogo godina pre nego što su nas zvanično upoznali zajednički prijatelji iz sveta muzike. Tada mi je rekao da sam član Novih Odmetnika, samo što to ne znam.
Miloš: Učlanio sam ga i pre nego što smo počeli da drugujemo. Video sam ga kako nam dolazi i kako je to njegov svet, koliko i moj. Kada su Novi Odmetnici nastupali u Petrovaradinu, u Galeriji Gradić, 2010. godine, Milan je bio tu. Gitara i glas. Došao je sa Žiksom i Đoletom iz Šinobusa. Sve se poklopilo. Bila je to jedna dragocena noć koja nam je svima pomalo promenila živote. Na primer, ceo festival Poezika začeo se iz čuda te odmetničke večeri.
Nešto godina kasnije, na jednom humanitarnom koncertu, Milan i ja smo seli na barske stolice i odsvirali zajedno desetak pesama, bez ikakve pripreme i dogovora. Tu se videlo da nam ne treba nikakvih uslova, a da možemo mnogo. Spektakl je došao posle toga, spontano.
Miloš: Taj amblem nalazi se na mojoj gitari. Izvorno, simboliše zajedništvo Oglala Lakota plemena iz porodice Sijuksa. Dabome, može da upućuje na svako jedinstvo, pa tako i ovo naše stvaralačko. Pojedine stihove zaista smo slagali zajedno, a neke cele Milanove tekstove mogao sam i ja da napišem ‒ toliko sam ih osećao kao svoje.

Miloš: Usput smo beležili stvari kamerom. Otuda dokumentarni film o Spektaklu. Napravio ga je Dejan Dobrijević Bluzer, stari saradnik Šinobusa. U tom filmu vidi se kako su momci zapravo snimali svoje deonice. Stihom iz pesme Ljubavi, „pomalo van svake pameti”.
Milan: Pre snimanja smo se dogovorili da ne pozajmljujemo, niti iznajmljujemo bolju opremu za snimanje i instrumente, već da sve snimimo sa onim što se nalazi u studiju SHINE. Šta je tu je, pa se snalazi. I ispade dobro!
Milan: Kada smo počeli rad na albumu, Miloš mi je doneo tekst Znamenje budnosti. Posle čitanja teksta, pomislio sam da treba da uzmem gitaru u ruke. Pravljenje muzike trajalo je onoliko koliko je trebalo da ispevam tekst. Kako sam je odsvirao prvi put, tako je snimljena. Instrumental U međuvremenu takođe je nastao u vreme rada na albumu. Pomenuo sam da je Miloš napisao muziku za dve pesme, Spektakl i Po obimu kruga, na moje tekstove. Osim ovih pesama, sve ostale su već postojale i čekale da uskoče u voz.

Vredna poezija mogla je da se podmetne narodu i putem muzike – Duško Trifunović bio je nenadmašan u tome. Tada je bilo mnogo ljudi koji čitaju poeziju, znatno manje onih koji je pišu i najmanje onih koji se poezijom bave u okviru akademskog poziva. Ovi iz nekadašnje najbrojnije kategorije sada su najređi…
Nije jednostavno dati dobar odgovor na tvoje dobro pitanje. Publika se danas ne može izmeriti. Naizgled, kao da je nema.
Rekao bih da poezija jednako diše, ali mora da adaptira pluća na nove klimatske uslove. Postupno i tiho prilagođava se duhu vremena. Tako je pronašla prostor, recimo, na društvenim mrežama. Tu je verovatno i publika. Ne možeš je više sagledati na jednom mestu, ali nalazi se u virtuelnom svetu. U virtuelnim bistroima. I to je dobro.
Milan: U velikoj meri publike jesu različite. Mnogo je manje onih koji čitaju poeziju. U pevanoj formi dolazi i do onih koji knjigu pesama ne bi uzeli u ruke. Uz pomoć interneta poezija u pevanoj formi može lako doći do miliona slušalaca. To je dobro. Muzika i poezija se prirodno prožimaju. Samo ih treba negovati.
Milan: Šinobusi imaju konstantnu koncertnu aktivnost. U februaru i martu idemo na mini turneju Bački biathlon, a u aprilu sviramo nekoliko koncerata u Sloveniji. Napravili smo okvir za peti studijski album. Kosturi pesama su gotovi, sada predstoji najlepši, kreativni period uobličavanja. Album ćemo snimati na proleće 2016. godine. Do tada, planiramo da objavimo dva nova singla, a jedna pesma biće obrada poznatog slovenačkog kantautora.
Miloš: Eto. Niste se odlučili za novu pesmu Darka Kraljića.
Milan: Devojka mala obrada se naslušala!
<a href="http://miloszubacmilankorac.bandcamp.com/album/spektakl">Spektakl by Miloš Zubac i Milan Korać</a>
Ako mislite da je ovaj uvod prepatetičan, šta biste tek mislili da ste pročitali prvu verziju koja je završila u korpi za otpatke. Ali, ne brinite, intervju sa Milošem i Milanom je sve, samo ne patetičan. Uživaćete čitajući i shvatićete da pesnici i od šturih i neinspirativnih pitanja mogu da kreiraju zanimljive i duhovite odgovore. No, pređimo najzad na stvar:
- Kažite mi prvo par najbitnijih stvari o vašim matičnim bendovima?
Milan: Ja ću onda o Prkosima. Nikada nisam uspeo da ih prebrojim, a ni u potpunosti sagledam. Poseban bend, oduvek su negovali akustiku i liriku. Na način na koji nije niko na našim prostorima. Nije čudo što ih je primetio čovek iz Liverpula i oduševljeno pisao o njima u poznatom britanskom časopisu Rock’n’Reel. Njihov put nije klasičan bendovski. Oni su znali da snimaju pored jednog mikrofona, uvek negujući atmosferu. Pravili su konceptualne albume, imali godine aktivne koncertne aktivnosti, ali i periode kada je bend funkcionisao na daljinu, na nivou projekta. Ostali su verni poeziji i širili emociju daleko. Iz tog jezgra su nastali Novi Odmetnici i festival Poezika.
- Kad i gde ste se upoznali, da li ste imali zajedničke projekte pre albuma Spektakl?
Milan: Sećam se Miloševe priče o albumu Slika na Studentskom radiju Jesenjin, kada mu je domaćin bio tadašnji član Šinobusa Slobodan Mirić. Prošlo je mnogo godina pre nego što su nas zvanično upoznali zajednički prijatelji iz sveta muzike. Tada mi je rekao da sam član Novih Odmetnika, samo što to ne znam.
Miloš: Učlanio sam ga i pre nego što smo počeli da drugujemo. Video sam ga kako nam dolazi i kako je to njegov svet, koliko i moj. Kada su Novi Odmetnici nastupali u Petrovaradinu, u Galeriji Gradić, 2010. godine, Milan je bio tu. Gitara i glas. Došao je sa Žiksom i Đoletom iz Šinobusa. Sve se poklopilo. Bila je to jedna dragocena noć koja nam je svima pomalo promenila živote. Na primer, ceo festival Poezika začeo se iz čuda te odmetničke večeri.
Nešto godina kasnije, na jednom humanitarnom koncertu, Milan i ja smo seli na barske stolice i odsvirali zajedno desetak pesama, bez ikakve pripreme i dogovora. Tu se videlo da nam ne treba nikakvih uslova, a da možemo mnogo. Spektakl je došao posle toga, spontano.
- Kažite nam nešto više o Spektaklu, da li ste koautori pesama ili je svako od vas dvojice priložio svoje kompozicije…
Miloš: Taj amblem nalazi se na mojoj gitari. Izvorno, simboliše zajedništvo Oglala Lakota plemena iz porodice Sijuksa. Dabome, može da upućuje na svako jedinstvo, pa tako i ovo naše stvaralačko. Pojedine stihove zaista smo slagali zajedno, a neke cele Milanove tekstove mogao sam i ja da napišem ‒ toliko sam ih osećao kao svoje.

Milan Korać
- Da li ima obrada, ko su muzičari koji vas prate, gde je snimano, ko je snimao i producirao?
Miloš: Usput smo beležili stvari kamerom. Otuda dokumentarni film o Spektaklu. Napravio ga je Dejan Dobrijević Bluzer, stari saradnik Šinobusa. U tom filmu vidi se kako su momci zapravo snimali svoje deonice. Stihom iz pesme Ljubavi, „pomalo van svake pameti”.
Milan: Pre snimanja smo se dogovorili da ne pozajmljujemo, niti iznajmljujemo bolju opremu za snimanje i instrumente, već da sve snimimo sa onim što se nalazi u studiju SHINE. Šta je tu je, pa se snalazi. I ispade dobro!
- Da li su pesme nastale specijalno za album?
Milan: Kada smo počeli rad na albumu, Miloš mi je doneo tekst Znamenje budnosti. Posle čitanja teksta, pomislio sam da treba da uzmem gitaru u ruke. Pravljenje muzike trajalo je onoliko koliko je trebalo da ispevam tekst. Kako sam je odsvirao prvi put, tako je snimljena. Instrumental U međuvremenu takođe je nastao u vreme rada na albumu. Pomenuo sam da je Miloš napisao muziku za dve pesme, Spektakl i Po obimu kruga, na moje tekstove. Osim ovih pesama, sve ostale su već postojale i čekale da uskoče u voz.

Miloš Zubac
- Obojica se bavite poezijom, imate objavljene knjige. Interesuje me šta mislite da li poezija danas lakše dolazi do publike u pisanoj ili u pevanoj formi. Ili mislite da su to dve različite publike?
Vredna poezija mogla je da se podmetne narodu i putem muzike – Duško Trifunović bio je nenadmašan u tome. Tada je bilo mnogo ljudi koji čitaju poeziju, znatno manje onih koji je pišu i najmanje onih koji se poezijom bave u okviru akademskog poziva. Ovi iz nekadašnje najbrojnije kategorije sada su najređi…
Nije jednostavno dati dobar odgovor na tvoje dobro pitanje. Publika se danas ne može izmeriti. Naizgled, kao da je nema.
Rekao bih da poezija jednako diše, ali mora da adaptira pluća na nove klimatske uslove. Postupno i tiho prilagođava se duhu vremena. Tako je pronašla prostor, recimo, na društvenim mrežama. Tu je verovatno i publika. Ne možeš je više sagledati na jednom mestu, ali nalazi se u virtuelnom svetu. U virtuelnim bistroima. I to je dobro.
Milan: U velikoj meri publike jesu različite. Mnogo je manje onih koji čitaju poeziju. U pevanoj formi dolazi i do onih koji knjigu pesama ne bi uzeli u ruke. Uz pomoć interneta poezija u pevanoj formi može lako doći do miliona slušalaca. To je dobro. Muzika i poezija se prirodno prožimaju. Samo ih treba negovati.
- Da li je ovo ad hok projekat ili planirate da ga šire predstavite putem koncerata, TV nastupa i slično?
- Koji su vam dalji planovi sa vašim matičnim bendovima, na književnom i bilo kom drugom planu?
Milan: Šinobusi imaju konstantnu koncertnu aktivnost. U februaru i martu idemo na mini turneju Bački biathlon, a u aprilu sviramo nekoliko koncerata u Sloveniji. Napravili smo okvir za peti studijski album. Kosturi pesama su gotovi, sada predstoji najlepši, kreativni period uobličavanja. Album ćemo snimati na proleće 2016. godine. Do tada, planiramo da objavimo dva nova singla, a jedna pesma biće obrada poznatog slovenačkog kantautora.
Miloš: Eto. Niste se odlučili za novu pesmu Darka Kraljića.
Milan: Devojka mala obrada se naslušala!
Коментари
Постави коментар