CURANDERA
Curandera
(Nina Romić: JEZERO)
Jedna reč. Svaki put kada je imala da
iznedri novi ciklus pesama, Nina Romić pronalazila bi jednu jedinu reč da ga
imenuje. Od prve odabrane reči do današnje, od Daljina do Jezera,
prošla je cela decenija s još nekoliko godina više, a između inicijalne i
poslednje, svoj prostor našle su još tri reči – Ptice, Stablo i Sloboda. Jesu li one nasumično
poređane? Nina ne radi tako. Njena intuitivnost izrazito je snažna i dugoročno
usmerena, uvek postoje unutrašnji razlozi za njene stvaralačke postupke iako
tek u Vremenu koje prođe mogu da se očitaju namere hrvatske kantautorke. Sada možda
nije potrebna naročita simbolička i asocijativna uvidnost da se dešifruje niz Daljine – Ptice – Stablo – Sloboda – Jezero, kao spisak etapa u sazrevanju Duše koja se iz Daljina kao
mesta i ne-mesta svih mogućnosti pojavljuje u vidu Ptice koja će svoju prvu kuću
pronaći na Stablu, pre no što se odmetne u Slobodu, u potrazi za istinskim
sopstvom koje se ne može otkriti u sigurnosti doma. I na tom putu, Ptica će ugledati
svoj odraz u Jezeru, a ogledanje hoće da bude bolno koliko može da bude i
oslobađajuće. Ume da bude i smrtonosno, jer neće svako izdržati pogled u Sebe i
može se poražen sunovratiti duboko u tamnilo i ledenost Vode. U svojih pet
albuma, Nina je ispripovedala arhetipsku situaciju putovanja i odrastanja kulturnog
heroja, onu Jednu priču koja se „oduvijek i zauvijek” pričala u svim narodima, a svaki put kao da se pripoveda – prvi put.
Tako je kao umetnica dala svoj jedinstveni prilog prenošenju i obogaćivanju Priče
čovečanstva. Jer čovečanstvo neprekidno sanja isti San ili Košmar i baštini
isti, univerzalni narativ. Danas, dakle, možda nije teško razumeti stvaralačku
trajektoriju Nine Romić, ali kada se trinaest godina ranije oglasila s
nezaboravnim Daljinama, malo ko je
mogao da vidi kuda je ona to pošla. I kuda će i kako – stići.
S tim u vezi, oni koji kao stilsku odliku na
Jezeru ističu privrženost Nine Romić
hrvatskom folkloru, narodnim izvorima, samo su delimično pogodili. Takvih
uticanja bilo je od prve objave, na svakom njenom izdanju, ni manje ni više
nego što ih ima na novom albumu. Prosto, Nina je još zarana shvatila da se njen
lični izraz mora ukoreniti u muzičku zavičajnost njenog naroda i da s takvim
uzemljenjem ona može slobodno da razvija svoju krošnju i prema evropskim i
prema američkim kulturnim horizontima. A koliko je te horizonte sasvim posvojila,
čuje se na Jezeru. Pogotovo je njena
glasovna i ljudska sinergija s Jelenom Galić – čiji kontrabas daje neprikosnoveni
puls u pesmama – koliko hercegovački artikulisana, toliko i planetarno
prepoznatljiva i primenljiva. Nina i Jelena mogle bi dinarsku gangu da zapevaju
u ovdašnjem kršu jednako prirodno, kao i da se svojim glasovima objave u pariskom
kafeu ili nešvilskom klubu. A što se podebljavaju folklorni elementi Jezera, više ima veze sa ojačalom svešću
o vrednostima hrvatske i balkanske baštine i potrebi da se one integrišu u nove
muzičke jezike, nego s naglašenom orijentacijom Nine Romić. Da se takva
svest slušalaca i ovdašnjih muzičkih tumača osnaži, sigurno su podstakli izuzetni
umetnički postupci Ivana Grobenskog na albumu Siromahi i Lazari i Adama Semijalca sa skorašnjim ciklusom Ode dite, obojice uronjenih u
autentičnost hrvatske narodne pesme i kadrih da sa tog izvora iznedre
samosvojna umetnička dela prvog reda. Prošavši ovu školu s Dunjom Knebl znatno
ranije, Nina Romić videla je dalje, pre drugih. Kao što je morala videti koliko
će njeno lično ogledanje u Jezeru biti teško.
Naslovna pesma, lirski tamna i bremenita,
poput Šume na pređašnjem albumu, suma
je životnog i stvaralačkog iskustva, ona koja se napiše i otpeva jednom u
životu, ako i toliko, koja zahteva ogromnu žrtvu od autora i koja makar i
sačuvana u studiju više pripada onostranom, nego svetu u kojem se ovaploćuje. Takva
pesma iziskuje orijaško nadahnuće koje u svom naličju čuva jednako veliku
patnju. Nina radije progovara u simbolima, nego u biografskim faktima, ali
upravo njen dosledni izbor metaforičkog lirskog iskaza reći će koliko je njenog
rođenog života utkano u matricu jedne pesme koju – danas je to tako retko –
možemo prepoznati kao veličanstvenu. A da je posle dubokog zarona u mrak koji
je Ninu uvek magnetski privlačio, zaista pronašla Svetlo, reći će sve ostale
pesme, dostojne nadoveznice na naslovnu, a opet sve iz nje izvedene. Slušanje
albuma u celosti i celokupnosti, slušanje svakog stiha provučenog kroz medijum
Nininog velikog i zrelog glasa, prepoznavanje u porukama koje taj glas prenosi,
prepuštanje s poverenjem, reći će nam da je moja prijateljica, preživevši
najteži od svih susreta – onaj sa sopstvenim strahovima i predstavama o sebi –
izašla ne samo kao vrhunska kantautorka, jer znalo se još na počecima njenim da
će to biti. Rečju magičnog latinoameričkog sveta, Nina je postala Curandera, isceliteljka
koja se kao takva nikada neće predstavljati, ali o čijem daru će neporecivo svedočiti
njena umetnost. A ona je stigla upravo kao lek, indijanska medicina, među teško
razboljene ljude, sa ovog i ma kojeg drugog podneblja, da i sami izrastu iz
sopstvenog bola onako kako je to Nina uspela. I učinivši to, svojoj umetnosti izborila
je najlepšu i najvišu moguću Svrhu – da isceljuje i ucelovljuje druge.
14. jul 2023.
Novi Sad
Foto: Marina Uzelac |
Коментари
Постави коментар