JESENJE LIŠĆE
Vreme
ispred nas bio je naš stišani univerzum u malom. Okean
u orahovoj ljusci.
Na omotu je svetlela anđeoska kompozicija
Kristine Pantelić, mlade slikarke iz Šapca. Dizajn je potpisala Svetlana Ušćumlić,
jedna stara poznanica sa indijanskim životnim kodeksom.
Alternativno rešenje omota – bila je zajednička
fotografija naših očeva. Nenad Lazarević, Dragan Šešlija, Pero Zubac, i Dragan
Bunić zatekli su se zajedno na jednom našem koncertu. Mi smo bili vreme ispred njih. Kumov otac, Radiša
Milivojević, bio je tada u Kragujevcu, i naknadno se pridružio ostalima u
Svetlaninoj fotomontaži.
Kada me je Siniša Mladenović, znanac iz ranog
detinjstva i prvih školskih dana, ubedio da ga pustim da nam načini muzički
profil na društvenoj mreži MySpace, aktivirala se jedna dobra kosmička verzija
ovog scenarija. Počeli smo u toj svezemaljskoj virtuelnoj bazi da se srećemo i
sabiramo s ljudima iz Engleske, Finske, Austrije, Amerike i Japana.
U Japanu smo začudo stekli najvernijeg
ljubitelja naše muzike. Zvao se Hideo Ozaki i pažljivo je pratio sve što je Prkos
Drumski radio. Za devojke u Prkosu Drumskom, poštom je slao japanske sensui lepeze.
Koristio je Vreme ispred nas kao terapiju za telesno bolesne i psihički umorne ljude.
Javljao mi je potom o dobrim rezultatima.
Mi smo bili mali bend i često smo svoju
publiku poznavali poimence.
Prirodno, počeli su da nam se javljaju i oni
iz neposrednog komšiluka.
Svi budući Novi Odmetnici imali su umetničke
profile na toj društvenoj mreži, i naše povezivanje i prepoznavanje bilo je
veoma blizu.
Ivica Begin Stanković takođe je imao svoj
personalni nalog. Otkrivao je regionalne autore koje je hteo da pozove na svoj
mali muzički festival u Kotezima.
Za to vreme, Nevena Stefanović uveliko je
postala deo naše družine. Bilo je kapaciteta za novu ploču, čak i pesama za
dvostruki album. Trebalo je jednostavno prepisati dobar recept s prethodnog
izdanja i treći put početi i okončati snimanje u profesionalnom studiju.
Međutim, u Prkosu Drumskom ništa nije moglo da
se prepiše.
Vremena nije bilo za studijski rad. Kada sam
saznao za datum konačnog odlaska mojih prvih saradnika u Kotor, organizovao sam
celovečernje snimanje u kući Sonjine
majke. Vesna Šešlija, s kojom sam još kao dečak voleo da razgovaram kao sa
starijom bliskom drugaricom, uvek nam je izlazila u susret i bila je u mnogim
prilikama požrtvovani domaćin. Ustupila nam je sada i kuću za snimački posao.
Prilikom jednog posleponoćnog tuluma, nakon
kolektivnog koncerta Novih Odmetnika, u kuhinji je blanširala povrće za Ivana
Škrabea koji se hranio kao vegetarijanac. Vesna bi se uvek rastrčala po kući da
svakome ugodi. Škrabe je svirao gitaru i zatvorenih očiju pevao hrpu svojih
kantautorskih komada, potpuno usredsređen na muziku, zaboravivši na glad.
Ivica Stanković je zaneto slušao i uzgred, po
automatizmu, uzimao povrće s tanjira. Pojeo je celu Škrabeovu večeru, čekajući
glavno jelo i posle je još gunđao što mu Vesna od svih gastronomskih čuda po
kojima je bila poznata, podmeće hranu za biljojede.
Škrabe se kasnije snašao.
Ivica se zaista dobro osećao u toj kući. Znao
je da zaspi popodne, u prostranoj dnevnoj sobi, između minule i predstojeće
dugosvirajuće noći. U svom životu, mali Dalmatinac inače nije gubio vreme na
san.
Dragana i ja smo mu u našem stanu kao jataci
uvek ostavljali dečji krevet, baš po njegovoj telesnoj meri, ali Ivica nije
nikada u njemu zanoćio. Tek poneki sat pred zoru, legao bi tamo gde se zatekne,
a ne bi se nikada zatekao onde gde je bilo predviđeno i dogovoreno.
U potkrovlju Sonjine
kuće na novosadskom Telepu, podobne omanjem dvoru budući da je bila
projektovana po merama njenog dvometraškog oca, snimili smo treći album Prkosa
Drumskog.
Postavili smo iznajmljeno ozvučenje, pozvali
starog poznanika Vladimira Dejanca da se bavi tonom i snimanjem, seli u
polukrug u staroj Sonjinoj sobi pod lamperijom i uživo zabeležili nove pesme.
Dejanac je sve radio s neobjašnjivom lakoćom.
Umeo je neobavezno, u prolazu, da zavrne određenu čiviju na jednoj od naših pet
gitara i produži u drugu sobu iz kojoj nas je slušao. Sve to usred kolektivnog muziciranja.
Znao je nekako tačno čija je žica raštimana i koliko je treba dotegnuti.
Neke smo pesme
neposredno skrojili tamo. Nevena je čula kako Isidora prvi put prosvirava
minijaturu Suton, zapisala reči i
odmah smo zabeležili verziju koja se kasnije našla na albumu. Nepogrešivo je
dodala svoju prekrasnu vokalnu liniju, samo nakon jednog slušanja.
Voleo sam da lovim i čuvam prva izvođenja.
Gotovo uvek su bila bolja i vrednija od narednih pokušaja.
Trenutak kada se pesma rađala, bio je najbolji
za njenu večnost. Čim bi se umešali razmišljanje i račun, čovek bi zalutao i
sve bi dalje bio od druma žute opeke, koji je vodio do čarobnjakovog zamka –
makar čarobnjak i ne bio onaj za koga se predstavljao.
Ziheraški aranžirane pesme često nisu odavale
ništa, osim strategije i kalkulacije.
U tom zagasitom, jesenjem komadiću vremena,
sačuvali smo tridesetak pesama, skica i varijacija. Nismo sve tada uradili u
najboljem mogućem duhu i bilo je uzajamnog nesklada i nemira u sobnom prostoru
koji smo koristili za snimanje.
Ostavio sam zato snimke da odleže dve godine.
Proteklo vreme najbolji je vrednosni kantar.
Potom sam ih ponovo poslušao i odabrao deset
pesama i kvalitetnih skica za album. Prvi koji nisam naslovio po nekoj našoj
pesmi i jedini koji u je celosti bio zabeležen u dahu, bez dosnimavanja. Kako
nismo dovoljno dobro izveli Nevenine autorske kompozicije, nijedna se nije
našla na Jesenjem lišću. Ona je
svirala malo gitaru i pevala prateći glas u drugim pesmama.
Ponovo sam odabrao jednu moju temu i jedan moj
glas. Blues for Greeny. Ostatak
albuma pripao je Isidori i Sonji. Isidorine teme bile su sada savim zrele i
neuporedive, a Sonja je tu ostavila nekoliko izvrsnih tekstova i melodija koje
su bile i ostale prava klopka za dušu.
U isto vreme pojavila se ploča Gnijezdo bez sokola Olovnog Plesa.
Takođe snimljena u dahu, na jednoj probi u Dugom Selu, akustično i svedeno.
To su praktično bili albumi blizanci.
Voleo sam neobično Jesenje lišće.
Jednom sam poslao Stipi Periši još deset
arhivskih snimaka zabeleženih te novembarske noći. Samo za njegovo prostrano
srce. Nagovarao me je potom da ih objavimo za Brlog Records kao nastavak Jesenjeg lišća, kao autorizovani butleg,
kao šifrovano skriveno izdanje, kao bilo šta. Bilo je tu instrumentalnih i
glasovnih propusta, ali su pesme uistinu bile dobre.
Jedan od tih drugopozivnih snimaka, pesmu Kari Šabanovi, uradio sam na stari tekst
crnogorskog pesnika Lesa Ivanovića. Tomislav Zorić i Čopor zaljubili su se u
ovu elegičnu pesmu o minuloj mladosti u onaj dan kada su je prvi put čuli.
Kasnije sam otkrio da je iste stihove ranije pevao
Toma Zdravković, a na jednom koncertu čuo sam vojvođanskog kantautora Nenada
Jovićevića kako ih gromko, poput Visockog, deklamuje na svoju muziku.
Ne znajući sve to, uradio sam pesmu na svoj
način.
Kada smo pripremali jedan od nekoliko
kompilacijskih albuma Novih Odmetnika, Čopor me je, kao osnivač i urednik
nezavisne kuće Brlog Records, pitao da li se slažem da Kare Šabanove uvrstimo na ploču.
– Nećemo tu stvar, Hombre. Kum je nešto smutio
u sviranju – pravdao sam se.
– Što je smutio? Ništa ja ne čujem. Vi niste
normalni, eto...to vam je najbolja pjesma – odrezao mi je stari barba.
Verovatno je bio u pravu.
2013.
(neobjavljeni komad iz knjige REZERVNA KULTURA, pronađen u fascikli pod imenom ŠKART POGLAVLJA)
Коментари
Постави коментар