Stray Dogg: Ništa prirodnije od ljubavi
Miloš Zubac
Postoje opšta mesta koja se javljaju u
tekstovima o beogradskom sastavu Stray Dogg. Obavezni žanrovski imenitelj ‒ jedna elegantna ključna reč, potom listanje muzičkih junaka na koje
se frontmen Dušan Strajnić ugledao. Identifikovanje raspoloženja koja pesme
pobuđuju, uvek u prepoznatljivom registru melanholije i sete. Neretko,
isticanje Strajnićeve mladosti i neusiljene harizme. Preispitivanje autorskog
identiteta i profila – da li je posredi tradicionalni kantautor, markantni
pojedinac s muzičkom pratnjom ili je to srčana pumpa pravog, složenog muzičkog
organizma koji zovemo grupom. Najposle, kada je autor nadahnut, opšte
mesto je emotivno intoniran tekst, pisan u povišenoj temperaturi. Privrženici
ovog sastava bukvalno padaju u ljubav
prema muzici koju čuju. Doslovna prevedenica engleskog izraza, mada bi
verovatnije bilo da se sve događa u suprotnom smeru. Ljudi se uz njihove pesme
ka ljubavi uspinju.
Stray Dogg je voljen bend. Pre nego
popularan, zato što je ovo potonje uvek relativno ‒
zavisi od tačke posmatranja i samog kriterijuma. Gledajući sa urbanih muzičkih
ivičnjaka, po kojima se dobrovoljno ili iznuđeno kreću mnogi sastavi i
kantautori u Srbiji, Stray Dogg su opšteprihvaćena vrednost. Kolektivno potvrđena
kulturna činjenica. Posmatrajući iz avenije medijski dominantnih sadržaja i nametnutih
kulturnih vrednosti, oni su još autentična i uticajna supkultura. Ne može se
masovno voziti Tajanstvenim vozom, ali se može povećati broj vagona. Sve više putnika
namernika ulazi u magičnu gvozdenu diližansu upravo zbog grupe Stray Dogg. I
sve se više mladih, zahvaljujući Strajnićevom bendu, upoznaje s mitskim
prerijama i prostranstvima američkog rokenrola. Sve to, na radost onih
starijih, koji su u Srbiji dugo čekali pozvanog muzičkog junaka da probudi u njima
drage muzičke svetove i učini ih dovoljno atraktivnim i vidljivim za
druge.
Ako je ovako s popularnošću, ljubav prema grupi
Stray Dogg ne da se relativizovati budući da je ona, kada se jednom desi, apsolutna.
Iz ove ljubavi porodi se i poneki dobronamerni kritički tekst o njihovom novom
albumu – tamo gde se ona učini izneverenom. Tačnije, kada se izneveri žarka
zaljubljenost i precizno omeđen horizont očekivanja. Zrela ljubav ipak podrazumeva
trajnu naklonost i bezuslovno prihvatanje promena u drugome.
Album Come
Along Wind jeste mesto promene.
Dušan Strajnić pomirljivo bi prihvatio česta
poređenja sa umetnicima koje voli i koji ga jesu formirali kao autora. Jedan je
od najzapaženijih i najdoslednijih promotera amerikane u srpskoj muzici.
Međutim, nijedan stvaralac ne ljubi maske koje mu se lepe za lik, niti može
dugo da nosi isti žanrovski kaput. To je zato što umetnici rastu, poput dece.
Dobar će krojač uvek ponovo uzeti meru staroj mušteriji zato što zna da poznate
mere ne moraju važiti doveka. Tako su se i Strajnićeve autorske i
interpretativne mere promenile, narasle su, kao što se izmenila stilska
fizionomija celog njegovog sastava.
Uobičajeno je da se pažnja poklanja
Dušanovom sugestivnom, suptilnom a porobljavajućem glasu. I taj je glas ovde
evoluirao, ojesenio, dobio na dubini i izražajnosti. Postao je muževan, a nije
prestao da bude eteričan. Stekao je novi kvalitet, a nije izgubio stari. Njegovi
su stihovi postali snažniji, zagasitiji, citatniji i ponegde sudbinski obremenjeni.
Otvorila su se cela motivska polja – naslovna pesma upečatljiv je omaž
predačkoj osećajnosti i internacionalnom folklornom duhu. Vetar koji se
simbolički zaziva kao prijatelj, posrednik do nedostupne drage, najposle i pobednik
u ljubavnom suparništvu, karakterističan je za usmeno pesništvo i uspomene na
doba mladosti čovečanstva. Totemistički prizori na imaginativnom omotu albuma,
naročito detalji jahanja moćnih životinja, dolaze iz istog vrela arhajske
umetnosti.
Muzička postelja za Strajnićeve stihove
takođe je drugačija. Namestili su je mahom isti ljudi koji su s njim potpisali prva
dva izdanja. Isti ljudi o kojima se premalo piše i čiji je trud u razvijanju
idealnog muzičkog rezonatora za Strajnićev glas nedovoljno istican. Come Along Wind jeste mesto promene i
za njih ili možda pre – za percepciju slušalaca kada je reč o značaju ostalih
članova sastava Stray Dogg. Pogotovo je ovde primetan doprinos gitariste Marka
Ignjatovića. Ako se njegovo sviranje na prethodnim albumima svodilo na ukusno i
nenametljivo aranžiranje kulise za glavnog scenskog aktera, ako je pretežnije
bilo nijansiranje nego kolorisanje, sada je to preovlađujuća boja u paleti
zvukova, sasvim ravnopravna boji Strajnićevog glasa. Primetno stilsko odmicanje
od ranije utvrđenog žanrovskog modela Dušan Strajnić nije izveo sam, Ignjatović
je tu, uz dinamičnu ritam sekciju, odigrao najvažniju ulogu. Na trenutke
elegantan kao Maurice Deebank, na trenutke u neočekivanom ali dobrodošlom postrok raspoloženju, između
atmosferičnog i soničnog, stišanog i gromkog, ovaj je gitarista u korak ispratio
pomenutu evoluciju u Strajnićevom pevanju. Možda ju je čak, promenom svog pristupa,
izazvao.
Come Along
Wind ne
mora da se proslavlja kao najbolji album ovog benda. On to sasvim sigurno
jeste, ali oglašavanje i ređanje albuma po hijerarhiji vrednosti dugoročno ne
donosi korist nijednom sastavu. Ovo je album koji će pre svega suvereno pobiti
ona opšta mesta s početka – ne mora Stray Dogg obavezno da svira amerikanu,
niti mora muzikom uvek izazivati ista osećanja. Dušan Strajnić ne mora se uporno doživljavati kao večiti dečak, jer on to nije. Prestaće jednom i
upoređivanje s drugim pevačima. Neće se više pitati da li je on u stvari prikriveni
rasni kantautor – Come Along Wind konačno jeste izbalansirani zajednički trud i
Stray Dogg sada jeste pravi organski sastav. S druge strane, ono što se zacelo neće
promeniti u budućim tekstovima o njima, jeste dubokoemotivno pismo. I dalje će
se pisati vrelim srcem, pre nego hladnom glavom.
Zato Come
Along Wind valja prosto voleti.
Za one koji su u dosluhu sa ovim bendom, ništa
prirodnije od toga.
Коментари
Постави коментар