VLADIMIR SAMARDŽIĆ – CATCHING THE WIND
Ne znam ima li muzičkog žanra za koji je važnije iskustvo putovanja nego što je to džez. I ne znam ima li izraza u muzici koji je bogatiji kosmopolitskim duhom. Možda je to zato što je džez, u velikoj paleti do danas poznatih muzičkih pravaca, još u prošlom stoleću zadobio status svojevrsnog nadjezika, metagovora, koji je – iako ume da se služi i rečima u užem smislu – u osnovi neverbalan, a koji svi njegovi ljubitelji i poznavaoci razumeju i mogu da ga koriste međusobno, bez obzira na nacionalnost, boju kože, verska i neka druga opredeljenja. Džez je podjednako intelektualan, emotivan i instinktivan i angažuje zato sva tri ključna centra ispoljavanja u čoveku. Međutim, da ga nekome treba jednom rečju predstaviti, ipak bi jedina odgovarajuća bila ona s početka – putovanje. Autori i izvođači poklonjeni džezu, gotovo u pravilu su planetarni putnici, spremni da se odmetnu geografski daleko, u potrazi za utiscima koje će docnije koristiti kao impuls za stvaranje. S druge strane, kompozicije koje kreiraju i one u čijem interpretiranju pasionirano učestvuju – i same su formom i sadržajem oslonjene na mogućnosti uzbudljivog i nepredvidljivog putovanja. Postoje obavezne referentne tačke – početak, kraj i iskustva između ta dva – ali šta će se sve na putu desiti, to uvek ostaje najatraktivnije obećanje i nepoznanica kada se služite komunikativnim kanalima i izražajnim sredstvima džeza.
Nije otuda slučajno što je srpski basista
i kompozitor Vladimir Samardžić svoj prvi autorski album u proteklih dvanaest
godina začeo na putovanju. Ovaj nemali komad posnog autorskog vremena u jednom snažnom
stvaralačkom životu Vladimir je, između ostalih aktivnosti i obaveza, upotrebio
za predan mentorski rad i koncertnu i studijsku saradnju s drugim muzičarima. Slušanje
njegovog novog albuma Catching the Wind
reći će da je ovaj osećajni čovek vrhunskog muzičkog poteza jedino umetniku u sebi
bio zaista dužan, jer cele te godine u kojima nije objavljivao upotrebio je da
pomogne drugima i tako, posve prirodno, stekne prepoznatljivost i poštovanje
koje dobacuje znatno dalje od muzičkog žanra za koji se opredelio. Tačnije, za
koji se sudbinski privezao.
Stvaralačka kapisla opalila je tokom
Samardžićevog boravka u Istri, u mestu Grožnjan, koje se pojavljuje u tri
naslova na albumu, ispisana italijanskim oblikom Grisignana. Mediteranski
toponimi pojaviće se ponovo u pesmama kao nadahnjujući motivi, u vidu Toskane i
Siene. Putovanje u Grožnjan nije Samardžiću donelo samo inicijalnu iskru za
kompozicije, nego je – kako to neretko biva s ljudima koji neguju muziku u sebi
i prepoznaju je nepogrešivo u drugima – omogućilo kontakt s gitaristom Markom
Antoniom da Kostom i pevačicom Tanom Aleksom. Upravo je njen glas, ne sasvim od
ovog sveta, otvorio album inkantacijom prizivanja ovozemaljskih i onozemaljskih
sila da se integralno uključe u kompozicije koje će uslediti. Druga geografska osovina
na Samardžićevom izdanju jeste latinoamerička, a treću čine prepleti afričkih i
evropskih uticaja. Dabome, čovek koji odraste na Balkanu veoma dobro oseća šta
je to kontaktna kultura i Samardžićeva sklonost ka baštinjenju različitih folklornih
i multinacionalnih podsticaja koji se prelamaju kroz prizmu njegove urbane
svesti i njegovog izrazitog kompozitorskog dara jeste u skladu s postavkama
savremenog razumevanja džeza, ali je takođe sasvim u duhu složenog podneblja u
kojem je on kao čovek i kao umetnik stasavao.
Catching the
Wind je višeslojno
delo koje se ne otkriva jednim ovlašnim slušanjem. Opšte je mesto, ali valja to
podebljati u vremenu neutoljive gladi za potrošnim instant-iskustvima, ne može
se ovakav album razumeti niti se može u punom obimu njegovih značenja osetiti i
usvojiti ako mu se površno priđe. U dobu u kojem se čini da ništa više nije
sveto, Vladimir Samardžić traži posvećenog i temeljnog slušaoca i kada ga nađe –
štedro s njim deli plodove svog velikog stvaralačkog i izvođačkog talenta. Kao
što deli lepotu zajedničkog rada s gitaristom Nenadom Gajinom, bubnjarem Dadom
Marinkovićem i perkusionistom Andrejom Krstićem. Njihova uzajamna fuzija – a i to je reč odavno odomaćena upravo
u džezu – omogućila je, uz izvanrednu produkciju Vladimira Moritza, da čovek
koji je više od deset godina svoje znanje i veštinu neštedimice delio s
drugima, konačno snimi autorski album koji je njemu nedostajao onoliko koliko i
srpskoj džez muzici. Senzibilan, slojevit, strastan, pulsirajuć, intenzivan, asocijativno
razbokoren – to je Catching the Wind Vladimira Samardžića. Ali iza
svega toga, bije njegova gola ljubav, prema muzici, prema životu i čoveku. Bilo
bi sasvim predvidljivo na kraju izreći kako je Vladimir Samardžić snimio svetski album. Neće ga svakako mimoići ovakve
impresije. To jeste istinito, ali džez ne ljubi predvidljivost. Zato je bolje obrnuti
stvari i reći da je Catching the Wind
suštinski ono što pre svega drugoga mora da bude – Samardžićevo dubokolično umetničko
delo izuzetne vrednosti u kojem ceo svet može da se dostojno ogleda.
23. jun 2022.
(album Catching the Wind objavio je Studentski kulturni centar Novi Sad)
![]() |
Foto: Vladimir Janić |
Коментари
Постави коментар